© Eastside Performance Nijmegen - Est. 2009

 

AFVALLEN = NEGATIEVE ENERGIEBALANS ONTWIKKELEN +

KRACHTTRAINING + CONDITIONING

 

"De reguliere cardio is enorm saai en niet eens nodig!"

 

Als je wilt afvallen (lees: six pack ontwikkelen) dan is krachttraining inclusief het element van conditioning

de sleutel naar succes voor wat betreft de training. Krachttraining en conditioning zetten de stofwisseling

niet een paar tandjes lager, zoals de reguliere cardio, maar juist een paar tandjes hoger en het lichaam

verbruikt continu meer calorieën.

 

Dus niet alleen als je traint, maar ook als je in de auto zit, op je werkt bent of slaapt.

 

Krachttraining helpt niet alleen om een negatieve energiebalans te creëren, het zorgt ook voor behoud

van spiermassa tijdens het afvallen. Daardoor blijft jouw energieverbruik optimaal, blijf je afvallen en

er ontstaat een hoge constante metabolisme.

 

Door spiermassa op te bouwen val je nog sneller af en is het makkelijker om op gewicht te blijven.

 

Met betrekking tot deze zeer populaire doelstelling wordt in de meeste fitnesscentra nog steeds vooral

de cardio training aanbevolen om het afvallen te ondersteunen, maar is dat terecht?

 

Absoluut niet vanuit mijn visie op training!

 

"Cardio training is niet eens nodig om af te vallen, de energiebalans

heeft de leiding en de factor van arbeid moet volgen."

 

Het 'geheim' van een strakke buik zit hem dus vooral in je voeding!

 

Je kunt je elke dag helemaal suf trainen, maar als je daarnaast niet je voeding aanpast zullen jouw

buikspieren helaas nog steeds verscholen blijven onder een laagje vet. Je kunt ook veel beter kijken

naar je lichaamssamenstelling met betrekking tot je spiermassa en vetpercentage dan naar het

aantal kilo's op de weegschaal.

 

"In de basis is het 'proces' van afvallen heel simpel, je moet meer energie

verbruiken dan dat je binnenkrijgt."

 

Daarom is de energiebalans ook een wet:

 

De Natuurkundige wet van de Thermodynamica en aan deze wet valt niet te tarten.

 

Lichaamsgewicht verliezen is echt geen rocket-science maar het wordt wel wat ingewikkelder om het

vetpercentage te verlagen en tegelijkertijd zoveel mogelijk spiermassa te behouden.

 

Voeding is de sleutel naar succes en krachttraining is hierin een essentieel onderdeel, omdat je de

spieren constant een prikkel van progressieve overload moet geven.

 

Voeding is de belangrijkste determinant om het vetpercentage te verlagen, krachttraining is nodig om het

verlies van spiermassa te minimaliseren en te zorgen voor een goede lichaamsbouw en cardio is absoluut

niet nodig!

 

En met betrekking tot de buikspieren. We hebben ze allemaal. Ja, jij ook. Ze zijn alleen niet bij iedereen

zichtbaar en dit heeft met één ding te maken: een te hoog vetpercentage. Als jij je vetpercentage naar

beneden brengt dan komen ze uiteindelijk tevoorschijn.

 

Dit is zelfs zonder ook maar één buikspieroefening te doen en ook de reguliere cardio is niet nodig!

 

Misschien moet je ook eens kiezen voor een andere benadering door te gaan werken aan een betere

gezondheid in plaats van telkens maar weer de focus te leggen op afvallen. Afvallen is immers 'slechts'

een positief gevolg van een gezonder leven. De energiebalans heeft dus de leiding en je moet een

negatieve energiebalans ontwikkelen, maar wat is dat precies?

 

DE DAGELIJKSE ENERGIEBALANS IS OPGEBOUWD UIT DRIE ONDERDELEN:

 

1) De ruststofwisseling

 

2) Het thermische effect van voeding

 

3) Het thermische effect van arbeid

 

Om je lichaam ertoe te dwingen het teveel aan lichaamsvet als energiebron te gebruiken zul je moeten

zorgen voor een negatieve energiebalans. Een negatieve energiebalans betekent dat je meer energie

verbruikt (arbeid) dan je middels je voeding binnenkrijgt.

 

Om je lichaam ertoe te dwingen het teveel aan lichaamsvet als energiebron te gebruiken zul je moeten

zorgen voor een negatieve energiebalans. Een negatieve energiebalans betekent dat je meer energie

verbruikt (arbeid) dan je middels je voeding binnenkrijgt.

 

HOE MOET JE DIT BEREIKEN?

 

De ruststofwisseling moet omhoog en dit is zowel te bereiken middels de voeding als door krachttraining.

 

De krachttraining inclusief conditioning en geen cardio is uiteraard een onmisbare factor, maar jouw

voeding is vele malen belangrijker. You can't out-exercise a bad diet!

 

Maar alleen een goede voeding is niet genoeg, je moet ook aan krachttraining doen inclusief conditioning.

 

Cardio is niet nodig en over supplementen wil ik het nog niet eens hebben, want als de echte voeding

niet in orde is dan zijn supplementen waardeloos!

 

CONCLUSIE

 

Je kunt jezelf elke dag helemaal suf trainen, maar als je daarnaast niet je voeding aanpast is er weinig

resultaat en zullen jouw buikspieren helaas verscholen blijven onder een laagje vet.

 

Je kunt ook veel beter kijken naar je lichaamssamenstelling met betrekking tot je spiermassa en

vetpercentage dan naar het aantal kilo's op de weegschaal.  

 

De hoeveelheid vetvrije massa in je lijf zegt iets over je gezondheid.

 

Hoe meer vetvrije massa je hebt, hoe minder risico je loopt op ziektes en andere ellende.

 

Maar op je vetpercentage heeft sporten eigenlijk verbazingwekkend weinig invloed.

 

In Amerika zegt men: 'Abs are made in the kitchen'.

 

En hoewel deze uitspraak letterlijk niet helemaal correct is moeten we de strekking ervan serieus nemen!

 

Maar, waarom klopt deze uitspraak 'anatomisch' gezien niet?

 

Iedereen heeft vanaf zijn/haar geboorte buikspieren, oftewel die heeft het lichaam al voor je gemaakt. Die

maak je niet zelf, laat staan in de keuken. Maar voeding heeft wel het grootste effect op het creëren van

een calorietekort en daarmee het verlagen van je vetpercentage wat vervolgens weer voor zichtbare buik-

spieren zorgt. Het ontwikkelen van de buikspieren daarentegen doe je toch echt in de gym.

 

Het is dus niet 'of-of', maar 100% 'en-en', dus als je vetmassa wilt kwijtraken, is het vooral noodzaak

om op je voeding te letten. Als je enkel gaat sporten en daarbij niet je eetpatroon verandert, gebeurt er

bijna niks tot heel weinig!

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA

 

 

Eastside Performance Nijmegen (est. 2009)

SIX PACK SCIENCE: DE SLEUTEL NAAR SUCCES

 

Get your diet in order, lift heavy weights, add metabolic boosters to your workouts and don't

do regular steady-state cardio. Het 'geheim' van een strakke buik zit hem vooral in de voeding.

Een negatieve energiebalans is de sleutel naar succes. Je kunt jezelf elke dag helemaal suf

trainen, maar als je niet je voeding aanpast zullen de buikspieren helaas altijd verscholen

blijven onder een laag(je) vet. De reguliere cardio is gelukkig niet nodig .... // Lees meer

 

#Six pack # Cardio #Afvallen #Voeding

BLOG. GREAT QUALITY INFO

Home / Blog / Afvallen.       

 

AFVALLEN.

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Performance Nijmegen © All rights reserved ©

QUICK LINKS

PROJECT [FOOD] - IT'S NO DIET. IT'S FOR LIFE.

 

Project [FOOD] is een uniek programma op het gebied van voeding en lifestyle en brengt

orde in de chaos. Het is geen dieet, het gaat niet over snelle oplossingen of het uitsluiten

van bepaalde voedingsgroepen. Daarbij is er geen kant-en-klaar voedingsschema, omdat

dit ook niet zal zorgen voor het gewenste resultaat. Project [FOOD] is tegelijkertijd een

leerzaam programma met oplossingen gericht op de lange termijn. Het zelf bepalen van

jouw dagelijkse voeding is het sterkste punt van dit programma. Stap voor stap werken

aan een gedragsverandering op het gebied van voeding en lifestyle en dit allemaal vanuit

een zeer eenvoudige en realistische benadering die je vervolgens kan aanhouden. Nieuwe

inzichten vanuit een ver verleden met een moderne coating. Geen calorieën tellen en geen

macronutrienten-micro management ... // Lees meer

 

#Nutrition #Project #Food #Calorie #Energiebalans #Vetverbranding

GERELATEERDE ARTIKELEN: