© Eastside Performance Nijmegen - Est. 2009

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA

 

 

Eastside Performance Nijmegen (est. 2009)

 

CONDITIONING GIVES YOU POWER

 

"De meest gespierde, strakke lichamen in deze wereld zijn mede opgebouwd

door conditioning met een hoge intensiteit. Niet door middel van traditionele-

slaapverwekkende-cardio-activiteiten op de loopband."

 

Kijk ter voorbeeld maar eens naar Olympische sprinters, NBA basketballers, wide receivers & quarterbacks

uit de NFL of UFC vechters. Deze sporters kunnen het zich ook niet veroorloven om spiermassa te verliezen

of hun krachtproductie te verlagen.

 

Ze moeten te allen tijde sterk, snel, opgepompt en explosief zijn en dat wordt gerealiseerd door het het

volgen van conditioning trainingen.

 

Uiteraard blijft ook hier de max effort gericht op maximale kracht de basis van elke training en sporter!

 

Don't do cardio, you don't need it. Think conditioning!

 

EEN IJZERSTERKE CONDITIE

 

Conditioning maakt het hart- en longsysteem uiterst sterk, meer nog dan duurtraining als bijvoorbeeld

hardlopen. Steeds meer onderzoek laat zien dat HITT protocollen (waaronder meerdere sprints) niet alleen

het anaerobe vermogen vergroten maar zelfs het aerobe uithoudingsvermogen. Dat wil zeggen: het duur-

uithoudingsvermogen afgemeten aan de VO2max.

 

STRAK EN STERK

 

Hoge intensiteit training (HITT) is een zeer effectieve manier om vet te verliezen. Door de zeer hoge na-

verbranding (EPOC) blijft de verbrandingsoven nog lange tijd na de training nabranden met slinkend vet

als gevolg. Eigenlijk moeten we niet over "vetverlies" praten maar over het vergroten van de vetvrije

massa, want er is een groot verschil tussen afvallen (weight loss) en vetverbranding (fat loss).

 

We willen namelijk niet alleen vet verliezen maar juist spiermassa vervangen door spiermassa. Daardoor

zien we er "strak" uit, zijn we sterk en hebben we een hogere stofwisseling want spieren verbruiken meer

energie dan vet. Conditioning is daarvoor de 'ideale' methode omdat het zoals gezegd veel calorieën

verbrandt en tegelijk spiermassa ontwikkelt.

 

MEER SPIERMASSA EN MEER POWER

 

Conditioning (o.a. sprinttraining) ontwikkelt spiermassa en spreekt met name de zo belangrijke snelle

spiervezels aan. Een dubbel effect dus: spiermassa ontwikkeling en een toename van de explosiviteit en

een paar sterke en explosieve benen en armen zijn letterlijk de fundering voor elke sporter!

 

ANABOLE STATUS

 

Door de training wil je de anabole hormonen (die zorgen voor de opbouw) zoals testosteron, groeihormoon

en insuline stimuleren. Conditioning is hiervoor de ideale methode. Door de relatief korte trainingsduur hou

je ook een negatieve toename van het stress (lees: afbraak) hormoon cortisol buiten de deur wat een niet

te verwaarlozen neveneffect is.

 

YOU NEED MORE THAN 10/20 SECONDS OF POWER

 

Het anaerobe uithoudingsvermogen is het vermogen om maximale inspanningen te verrichten gedurende

20 tot 60 seconden: Praktisch iedereen kan 10 tot 20 seconden kracht leveren maar niet veel mensen

kunnen op dat niveau langer dan 20 seconden presteren.

 

In sporten met series van explosieve bewegingen is een (zeer) goed ontwikkeld anaeroob uithoudings-

vermogen cruciaal. Maar ook bij krachttraining met als doelstelling sterker worden, spiermassa ontwikkelen

en/of afvallen is dit een zeer belangrijk onderdeel! Zeker op weg naar het behalen van resultaat en het niet

oplopen van (chronische) klachten en blessures! 

 

Het is de doelstelling om vermoeidheid te creëren door het combineren van meerdere oefeningen en het

maken van vele herhalingen waarbij zoveel mogelijk verschillende spiergroepen actief zijn. Omdat we bij

metabolic conditioning ook gebruik maken van krachttraining leidt dit tot een indrukwekkende stof-

wisselingsstoornis en dat is juist de bedoeling!

 

SUMMARY & WRAPPING UP

 

Okay that’s it from me.

 

As you can see, lots going on and lots coming up in the future here at Eastside Performance.

 

As always, thanks for your support and we hope to see you at the gym soon!

 

Send me a message if you want to upgrade your performance or give us a call (024) 3661489 now.

 

All the best,

 

Patric Verhoeven

 

 

 

Did what you just read make your day? Ruin it? Either way, you should

follow us & share it with your friends and/or contact us.

BLOG. GREAT QUALITY INFO

QUICK LINKS

Home / Blog / De zes fundamenten van training: Kracht » Explosiviteit » Flexibiliteit » Core » Conditioning » Herstel    

 

CONDITIONING

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Performance Nijmegen © All rights reserved ©

Het belang van een persoonlijk trainingsschema is onomstreden maar toch lopen er elke dag vele krachtsporters de sport-

school binnen zonder een van te voren opgesteld programma. Daardoor zie je deze sporters wekelijks dezelfde trainingen

en oefeningen doen. Week in, week uit, zonder noemenswaardig resultaat als beloning maar toch wil niemand tijd/geld

verspillen en niemand wil trainen om géén resultaat te behalen, dus is het de hoogste tijd voor verandering. Het is tijd

voor een persoonlijk trainingsschema zonder kans op vervelende blessures ... // Lees meer

 

#Personal #Programma #Trainingsschema #Resultaat #More #Energy #Power #Great #Info

IF YOU WANT TO LOOK LIKE AN ATHLETE, YOU'VE GOT TO

TRAIN LIKE AN ATHLETE

 

Sterker worden, sneller worden, spiermassa opbouwen, het stimuleren van nieuwe spiergroei,

het vergroten van mobiliteit, een hoge vetverbranding creëren en de eigenschappen van een

atleet ontwikkelen is de wens van vele gym bezoekers! Het combineren van 'show and go'

met functionele kracht is het succes waar men naar streeft ... // Lees meer

 

#Athlete #Strength #Training #Muscle #Fatburn #Energy

DE ZES FUNDAMENTEN VAN STRENGTH & CONDITIONING

 

Kracht ontwikkelen en sterker worden is voor iedereen de eerste en belangrijkste vereiste,

ongeacht de doelstelling. Een sterk lichaam voorkomt vele (chronische) klachten en/of

blessures en een sterk lichaam heeft veel meer potentie om power (kracht x snelheid) te

leveren. Krachttraining is onmisbaar, maar op weg naar een groots resultaat en het behalen

van persoonlijke doelstellingen moet je ook aandacht besteden aan explosiviteit en snelheid

(power), flexibiliteit, core strength, conditioning en het herstel ... // Lees meer

 

#Krachttraining #Explosiviteit #Snelheid #Flexibiliteit #Core #Strength #Stability #Conditioning #Recovery

WHAT TO READ NEXT: