DE FOAM ROLLER IS ABSOLUUT ONMISBAAR

 

"De sporters die ik begeleid gebruiken altijd de foam roller."

 

Het is een onderdeel van self myofascial release techniek en wordt gebruikt door diverse sporters,

trainers en fysiotherapeuten van topniveau.

 

Ter warming up om de spieren te masseren, knopen en littekenweefsel te verwijderen, ter activatie van

bepaalde spieren, om beperkingen te verhelpen of als onderdeel van core strength & stability training.

 

"De foam roller is absoluut een essentiëel onderdeel van de training

en iedereen zou de foam roller moeten gebruiken!"

 

Gebruik van de foam roller zorgt voor een betere flexibiliteit en mobiliteit, een grotere bewegingsuitslag

(range of motion), een vermindering van littekenweefsel en verklevingen, een vermindering van de spier-

spanning en voor een betere kwaliteit van bewegen.

 

SPORTMASSAGE

 

De foam roller voelt aan als een sportmassage en de druk zorgt ervoor dat zenuwen en spieren kunnen

ontspannen. Het bloed gaat beter stromen en de spier kan meer zuurstof opnemen waardoor het lichaam

(de spieren) zich beter kan herstellen.

 

Met andere woorden, de foam roller kan pijn verlichten, waardoor de spieren beter aanvoelen.

 

Niks kan tippen aan een professionele sportmassage maar oefeningen met de foam roller staan hierbij

op de tweede plaats en is daardoor de beste manier die zal zorgen voor resultaat en herstel.

 

De foam roller wint aan populariteit maar is anno 2016/2017 nog steeds relatief onbekend. Toch is het

een onmisbare schakel om een sterk en uitgebalanceerd lichaam te krijgen. Er ontstaat meer flexibiliteit

in de spieren en de doorbloeding wordt verbeterd.

 

De spieren kunnen veel sneller herstellen van de trainingen/wedstrijden en je kunt in de eerstvolgende

training en/of wedstrijd veel beter presteren.

 

TRIGGERPOINTS VERWIJDEREN

 

Tijdens het rollen creëer je met de foam roller (grote) druk op stijve spieren en knopen (triggerpoints),

waardoor deze verdwijnen. Het verwijderen van triggerpoints is een belangrijke taak van de foam roller

en dit is absoluut noodzakelijk omdat elke triggerpoint zorgt voor een verminderde mobiliteit van een spier.

 

Spieren worden door elke triggerpoint strakker en hierdoor ontstaat een disbalans in het lichaam en omdat het

lichaam werkt als één keten komen er op andere plekken in het lichaam ook problemen. Hoe meer triggerpoints in

de spier des te minder goed kan deze spier functioneren en daardoor gaan andere spieren taken van elkaar

overnemen. Dit zal leiden tot overbelasting en uiteindelijk een blessure.

 

Een triggerpoint is een samentrekking van een klein deel van een spier. Deze samentrekking is door een ervaren therapeut te voelen als een knoop/verdikking in de spier. Deze knoop

heeft ongeveer de grootte van een erwt. Een triggerpoint is niet hetzelfde als spierkramp. Je spreekt van kramp als een complete spier zich heftig samentrekt. Een triggerpoint is

een samentrekking van een klein deel van de spier.

 

Een spierkramp kan zich binnen enkele minuten weer ontspannen maar triggerpoints ontspannen zich om fysiologische redenen niet zo snel.

 

DE FOAM ROLLER IN HET KORT

 

De foam roller is een onderdeel van self myofascial release techniek en (nog) niet heel erg bekend in Nederland, maar de foam roller is absoluut onmisbaar voor elke sporter. De foam

roller wordt gebruikt door diverse topsporters, ervaren trainers en fysiotherapeuten van topniveau. Gebruik van de foam roller zorgt voor een betere flexibiliteit/mobiliteit, een groter

bewegingsuitslag (range of motion), een vermindering van littekenweefsel en verklevingen, een vermindering van de spierspanning en voor een betere kwaliteit van bewegen.

 

Gebruik van de foam roller zorgt ervoor dat je beter kan functioneren en daardoor wordt de kans op blessures veel kleiner. Daarnaast is de foam roller onmisbaar bij core strength

& stability training voor sterke rompspieren en lichaamshouding. Gebruik de foam roller in de warming up en dit zal helpen met het spierherstel waardoor de verlate spierpijn kan

worden voorkomen.

 

ALS EEN ELASTIEK

 

Een spier kun je vergelijken met een elastiek en de triggerpoints kun je zien als een knoop in het elastiek en elke triggerpoint laat het lichaam minder goed functioneren!

 

Hoe meer knopen (triggerpoints) in het elastiek (spier) des te slechter wordt de flexibiliteit. Wanneer een spier vele knopen bevat is de mobiliteit erg slecht en veelal worden rek-

oefeningen gedaan maar dit is niet de oplossing. Deze knopen moet je verwijderen door middel van een stevige massage en hier gebruiken we de foam roller voor.

 

Onze lichamen bevatten speciale lagen in de weefsels, fascia genoemd. Deze structuren verbinden alle weke delen zoals spieren, pezen en banden in ons lichaam.

 

De fascia zorgt voor een flexibel skelet. Als deze weefsels optimaal zijn zijn ze glad en flexibel zodat spieren, zenuwen, bloedvaten en organen goed kunnen functioneren.

 

Stel een stuk plakband voor, de gladde kant is gezond weefsel de plakkerige kant zijn verklevingen. De gladde kant glijdt gemakkelijk over de verschillende weefsels en de plakkerige

kant voelt strak gespannen tijdens bewegingen. Deze verklevingen, in bijvoorbeeld het spierweefsel zorgen ervoor dat een spier niet goed kan functioneren. De spier gaat dan klachten

geven zoals pijn en stijfheid. Een verkleving aan een zenuw veroorzaakt tintelingen, pijn en een doof gevoel.

 

YOU FEEL BETTER, BEFORE AND AFTER THE TRAINING

 

De foam roller verwijdert triggerpoints (knopen en verklevingen) in de spieren en daardoor zal de flexibiliteit/mobiliteit van het lichaam sterk verbeteren. Dit zorgt voor blessurepreventie,

een betere lichaamshouding en een verbetering van de prestaties. Daarnaast heeft de foam roller ook een positief effect op de bloedvaten. Foam roller sessies maken de bloedvaten

minder stijf en de concentratie no-precursoren in het bloed worden hoger.

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA

 

 

Eastside Performance Nijmegen (est. 2009)

© Eastside Performance Nijmegen - Est. 2009

BLOG. GREAT QUALITY INFO

Home / Blog / High density foam roller    

 

HIGH DENSITY FOAM ROLLER

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Performance Nijmegen © All rights reserved ©