© Eastside Performance Nijmegen - Est. 2009

 

DON'T DO CARDIO, YOU DON'T NEED IT!

CHOOSE CONDITIONING!

 

"De meest gespierde, strakke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd

door conditioning met een hoge intensiteit!"

 

Ik haat de reguliere cardio en in mijn gym te Nijmegen is dan ook geen ruimte voor de standaard cardio

machines. Wel voor kunstgras en voor de Prowler. En battle ropes en kettlebells en medicine ballen.

 

Traditionele vormen van cardio zijn niet alleen über-saai maar ook niet aan te raden, behalve als je ervan

houdt om klein en zwak te worden en als je graag blessures door overbelasting wilt ervaren. In dat geval

is cardio een geweldige keuze ...

 

Maar, de realiteit is dat traditionele cardio geen zeer weinig positieve voordelen biedt en het is zeker

géén geschikte methode om af te vallen en een sterk en strak lichaam te ontwikkelen!

 

De meest gespierde, strakke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door conditioning met een hoge

intensiteit. Bijvoorbeeld die van Olympische sprinters, basketbal spelers uit de NBA, wide receivers en

quarterbacks uit de NFL of UFC vechters.

 

"Niet door middel van traditionele-slaapverwekkende-cardio-activiteiten

op de loopband."

 

Deze sporters kunnen het zich ook niet veroorloven om spiermassa te verliezen of hun krachtproductie te verlagen. Ze moeten te allen tijde sterk, snel, opgepompt en explosief zijn en dat wordt gerealiseerd door

het het volgen van conditioning trainingen. Uiteraard blijft ook hier de max effort gericht op maximale

kracht de basis van elke training en sporter!

 

DON'T DO CARDIO, YOU DON'T NEED IT! THINK CONDITIONING!

 

Long distance cardio (regular cardio) makes you good at long distance cardio and/or regular cardio.

 

Conditioning work (short, fast and brutally intense) makes you good at everything!

 

Don't do cardio, you don't need it!

 

Ik vind heel weinig dingen minder aantrekkelijk dan de gedachte aan een half uur bewegen op een cross-

trainer-achtige-apparaat! Ik denk zelfs dat vijf ronden in de ring met Mike Tyson of een knock-out door

Gokhan Saki minder pijnlijk is!

 

Het is naar mijn mening een uitstekend idee om een paar keer per week een lange wandeling of een

fietstocht te maken met een (hele) lage intensiteit en ik denk dat iedereen dit zou moeten doen maar

jouw gewrichten 30 tot 45 minuten lang, meerdere keren per week onder druk zetten op een machine

met een lage en/of hoge intensiteit? Dat is een verschrikkelijk idee!

 

Toen ik Eastside Performance opende in het begin van 21e eeuw (2009) stonden er helemaal geen cardio

machines in de zaal en dat is omdat ik wilde dat mijn sporters sterk en atletisch zouden worden. En dat

gaat ze niet lukken als ik ze op zo’n  cross-country-ski-ding-apparaat zet.

 

Om sterk en gespierd te worden en een groot uithoudingsvermogen in functionele kracht op te bouwen

moet je trainen als een atleet, niet als een 85-jarige schaakkampioen!

 

Dus in plaats van loopbanden, fietsen en crosstrainers heb ik mijn gym gevuld met sleeën, banden,

battle ropes, kettlebells, farmers walk attributen, springtouwen, medicine ballen, de landmine en

diverse andere materialen die wel effectief zijn!

 

We 'mixen en matchen' deze trainingsmiddelen, in combinatie met verschillende oefeningen met

lichaamsgewicht tot een circuit van 5 tot 10 minuten dat wordt uitgevoerd als 'finisher' na het

afronden van de krachttraining. Deze finisher verbrandt veel vet en verbetert de conditie!

 

We werken veel met de Tabata methode, we maken veelvuldig gebruik van de Hurricane trainingen,

een Throw-Sprint-Carry metabolic circuit is een veel toegepaste methode en uiteraard en complex

en/of ladder is een standaard methode voor mijn sporters. Daarnaast zorgen wij praktisch altijd

voor uitdagingen in de trainingsschema's! Het lichaam heeft deze nodig om beter te worden.

 

"Van conditioning word je sterker, verbrand je veel meer opgeslagen

lichaamsvet en de trainingen worden veel effectiever en leuker!"

 

Conditioning beschermt de gewrichten tegen de typische blessures door overbelasting en leidt niet

tot de overmatige cortisolproductie wat het geval is bij traditionele cardio. En dat betekent dat je

je kracht daadwerkelijk behoudt en/of vergroot in plaats van dat je steeds zwakker wordt.

 

Immers, een (te) zwak lichaam zorgt voor veel ellende in de vorm van (chronische) klachten en blessures ...

 

PROWLER SPRINTS

 

Als onderdeel van Conditioning zijn de Prowler sprints (zie foto boven aan de pagina) één van mijn

favoriete oefeningen! Deze 'sprints' zorgen voor enorm veel resultaat en mogen niet ontbreken in jouw

programma! Helaas zijn er (nog) niet veel sportscholen in Nederland waar je deze oefening kan uitvoeren

maar gelukkig wel steeds meer!

 

Uiteraard is sprinten op de atletiekbaan en/of op een grasveld bij de meeste (kracht)sporters wel bekend

maar voor in de gym gaat mijn voorkeur uit naar de Prowler sprints.

 

Hierbij kun je gebruik maken van een non-maximale belasting maar wel met een maximale snelheid.

 

Deze manier van sprinten kun je indelen in de dynamic effort methode en het is een zeer effectieve manier

van trainen om sterker te worden en om spiermassa te ontwikkelen. Sneller en explosiever worden is één

van de beste manieren om sterker te worden en de footballers zijn hier een goed voorbeeld van. Bij het

toepassen van de dynamic effort methode ‘leer’ je het lichaam om barrieres te doorbreken waardoor je

het lichaam dwingt om sterker en explosiever te worden.

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA

 

 

Eastside Performance Nijmegen (est. 2009)

BLOG. GREAT QUALITY INFO

QUICK LINKS

Home / Blog / Don't do cardio, you don't need it. Do conditioning!    

 

DON'T DO CARDIO, DO CONDITIONING

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Performance Nijmegen © All rights reserved ©