© Eastside Performance Nijmegen - Est. 2009

HARD WORK BEATS TALENT

 

TALENT KAN VERWIJZEN NAAR: 'BEGAAFDHEID EN/OF EEN ANGEBOREN AANLEG'

 

Veel sporters zijn geboren met een talent voor een bepaalde sport maar talent zorgt niet voor meer power, kracht en explosiviteit.

 

Talent zorgt ook niet voor een hogere snelheid en een enorme verbetering in de wendbaarheid.

 

Van talent krijg je ook geen hogere startsnelheid en ook kwaliteiten als acceleren en deceleren (start-stop acties) worden niet beter.

 

Een aangeboren talent kan ook geen (chronische) blessures voorkomen, laat staan genezen!

 

Lionel Messi & CR7

 

Lionel Messi is zo'n uitzonderlijk talent en in zijn geval beschikt hij over een ongekend talent voor het voetbal.

 

Zijn aanleg voor voetbal is aangeboren en al vroeg ontdekt toen hij als vierjarig jongentje zijn eerste wedstrijdje speelde, maar het hebben van aanleg en talent is absoluut niet voldoende,

ook niet voor een supertalent als Messi. Hij heeft keihard moeten werken om te komen waar hij nu is: trainen, durven verhuizen naar Europa, investeren en vertrouwen. Het ontdekken van

talent is de eerste stap maar dit talent moet je wel verder ontwikkelen.

 

Christiano 'CR7' Ronaldo is ook zo'n supertalent en beschikt tegenwoordig over een enorm sterk lichaam maar dat heeft hij niet te danken aan zijn talent voor voetbal. Zijn geweldige

fysieke gesteldheid heeft hij te danken aan sportspecifieke (kracht)training en hard werken ... heel hard werken!

 

Misverstanden

 

Vroeger dachten we vaak: 'Hoe meer je voetbalt, hoe beter je wordt' maar dat geldt alleen op korte termijn en voor hele jonge kinderen. Pas later blijken de fysieke tekortkomingen, die

acteren op het hoogste niveau beperken en die op latere leeftijd ook niet meer effectief trainbaar zijn. Bijvoorbeeld in de loopeconomie. Als je niet efficiënt beweegt, kun je aan het einde

van de wedstrijd te kort komen ten opzichte van je tegenstander. Handelingssnelheid, allerlei soorten duels, vallen, opstaan en het voortzetten van de actie zijn voorbeelden waaruit blijkt

dat een voetballer motorisch veelzijdig ontwikkeld moet zijn. Daarnaast is aanpassingsvermogen belangrijk. Hoe ga je om met een slecht veld of met een grotere, sterkere tegenstander.

 

Over explosiviteit

 

Explosiviteit wordt ook vooral genetisch bepaald. De ene persoon heeft in aanleg meer snelle spiervezels dan de andere persoon. We kennen het ‘sprinterstype’ en het ‘duursporttype’

maar het betekent niet dat explosiviteit niet trainbaar is. Hoe ver je kunt springen is afhankelijk van wat we power (vermogen) noemen. Power is een combinatie van kracht en snelheid.

 

Als je meer power wilt ontwikkelen, moet je aan beide elementen werken. Denk daarbij niet alleen aan kracht van de beenspieren bij het verbeteren van sprongkracht of kracht van de

armspieren bij het verbeteren van je smash, maar zeker ook aan kracht van de rompspieren en de schouderbladregio. De romp en schouderbladen zijn immers de centrale punten in je

lichaam waar alle krachten samenkomen. Een krachtige en stabiele romp en schouderblad regio maakt het mogelijk dat de armen en benen meer kracht kunnen leveren.

 

Om bepaalde onderdelen in een sport te verbeteren is extra kracht nodig en ook het verbeteren van de mobiliteit is een belangrijk onderdeel.

 

Opmerkelijk ...

 

De laatste jaren zie je ook steeds vaker dat talenten ingehaald worden door sporters met minder talent maar die door middel van sportspecifieke training, een goede mentaliteit en

een grote portie doorzettingsvermogen toch ver komen. Zij behalen dus steeds vaker wel de 'top' in tegenstelling tot vele talenten die het uiteindelijk niet redden. Dit zijn vaak die

eeuwige talenten waarover men later vragen zal stellen waarom zij het niet hebben gehaald ...

 

The story

 

Heel veel (top)sporters, trainers en coaches uit het verleden wisten het al maar tegenwoordig ondervinden gelukkig ook steeds meer sporters, trainers en verenigingen dat specifieke

krachttraining van cruciaal belang is. Zelfs onmisbaar in mijn ogen, maar gelukkig krijgt dit aspect dan ook steeds meer aandacht. Het gevolg is dat steeds meer sporters en trainers

op zoek naar een effectieve methode om tot betere prestaties te kunnen komen en om blessures te voorkomen!

 

 

// Nijmegen, 28-03-2016 // Geschreven door Patric Verhoeven | Eastside Performance Nijmegen © All rights reserved ©

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Gerelateerde artikelen;

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA

 

 

Eastside Performance Nijmegen (est. 2009)

Home  //  Blog  -  Hard work beats talent, when talent doesn't work hard  

QUICK LINKS

DON'T DO CARDIO, YOU DON'T NEED IT!

CHOOSE CONDITIONING!

 

Toen ik Eastside Performance opende in 2009 stonden er helemaal geen cardio machines in de zaal en dat is omdat ik wilde dat mijn sporters sterk en atletisch zouden worden. En dat gaat ze niet lukken als ik ze op zo’n ski-cross-country-ding-apparaat zet. Om sterk en gespierd te worden en een groot uithoudingsvermogen in functionele kracht op te bouwen moet je trainen als een atleet, niet als een 85-jarige schaakkampioen ... // Lees meer

 

#Prowler #Battle ropes #Kettlebells #Landmine #Springtouwen #Farmers walk #Medicine ballen #Lifting

DE ZES FUNDAMENTEN VAN STRENGTH & CONDITIONING

 

Kracht ontwikkelen en sterker worden is voor iedereen de eerste en belangrijkste vereiste, ongeacht de doelstelling.

Een sterk lichaam voorkomt vele (chronische) klachten en blessures en een sterk lichaam heeft veel meer potentie

om power (kracht x snelheid) te leveren. Krachttraining is onmisbaar, maar op weg naar een groots resultaat en de persoonlijke doelstellingen moet je ook aandacht besteden aan explosiviteit en snelheid (power), flexibiliteit, core strength & stability training, conditioning en het herstel ... // Lees meer

 

#Krachttraining #Explosiviteit #Snelheid #Flexibiliteit #Core #Strength #Stability #Conditioning #Recovery