© Eastside Performance Nijmegen - Est. 2009

 

IF YOU WANT TO LOOK LIKE AN ATHLETE, YOU'VE GOT

TO TRAIN LIKE AN ATHLETE.

 

"It's time to evolve and step in to the next level maar eigenlijk moeten

we terug naar de basis."

 

Het lijkt er sterk op dat de moderne krachtsporter steeds houteriger wordt, maar kun je hem dat kwalijk

nemen? Bijna niet, want elke sportschool staat helemaal vol met machines en er zijn praktisch geen trainers

die aangeven dat je geen langzame curls voor de spiegel moet doen. Hierdoor blijven veel krachtsporters de

pec deck gebruiken en de push up en pull up's laten ze links liggen. Er is praktisch geen aandacht voor de

energie systemen en (chronische) klachten en/of blessures komen steeds vaker voor.

 

Als je er fit en afgetraind uit wilt zien, moet je trainen als een sporter, ongeacht jouw doel!

 

Vandaag laat ik je kennis maken met de top zes trainingsprincipes die je moet implementeren om je

fysieke en prestatiedoelen realiteit te maken.

 

#1 - JE BENT VAN NATURE EEN ATLEET

 

Het grondbeginsel van alles dat ik meegeef is dat alles begint met de extreem krachtige zin:

 

'We zijn oerwezens die in een moderne wereld leven.'

 

Onze fysieke lichamen zijn al duizenden jaren onveranderd. Ze zijn in feite een exacte uitdrukking van

wat onze voorvaders 100.000 jaar geleden waren. Er wordt aangenomen dat het 100.000 jaar duurt om

het genenbestand 0,001 procent te veranderen. Dat betekent dus dat jij en de oermens voor alle doel-

einden hetzelfde zijn.

 

Het enige dat veranderd is, is de manier waarop wij zelf hebben gekozen om te leven.

 

Naarmate we ‘vooruitgang’ hebben geboekt in de technologie, zijn we achteruit gegaan in fysieke kracht

en gestalte. We werken op een veel lagere capaciteit dan waartoe we intrinsiek in staat zijn. Vergelijk het

eens met mensen die een auto kopen om off-road te rijden en vervolgens niet verder komen dan het asfalt.

 

Kortom: wanneer je beschikt over het ultieme atletische gereedschap, gebruik het dan ook.

 

"Sterker worden is absoluut nodig voor het menselijk lichaam en maximale

kracht is de basis voor alles."

 

De basis van elke sporter en/of atleet moet bestaan uit oefeningen gericht op maximale kracht omdat

een (te) zwak lichaam alleen maar voor problemen zal zorgen. Door het vergroten van de maximale kracht

ontstaat een solide basis met een sterk lichaam. Dit is voor praktisch alle andere vormen van training

onmisbaar!

 

Wanneer een sterke basis van waaruit het lichaam kan bewegen ontbreekt en je gaat toch verder met

trainen dan zal dat slechts leiden tot problemen. Vooral in de vorm van (chronische) blessures.

 

Één van de beste en meest effectieve manieren om maximale kracht te ontwikkelen is de max effort

methode en in tegenstelling tot vele andere methoden is deze superieur!

 

#2 - KORTE, ZWARE EN INTENSE WORKOUTS LEIDEN TOT SLANKE,

HARDE EN GESPIERDE LICHAMEN

 

Als je langer dan een uur in de sportschool op ‘nutteloze’ fitness apparaten zit, terwijl je wacht om je

volgende set uit te voeren, is de natuurlijke reactie van je zenuwstelsel om Cortisol en Glucocorticoïden

vrij te maken.

 

Deze stresshormonen zorgen ervoor dat je lichaam denkt: “Shit! We zijn nu al meer dan een uur aan het

trainen, we worden mogelijk achterna gezeten door een tijger en moeten lichaamsvet preserveren.”

 

Dus wordt spierweefsel opgeofferd ten behoeve van energie en dit wordt ook wel het katabolische effect

genoemd. Workouts van langer dan een uur worden ook gerelateerd aan een snelle daling van androgeen

niveaus. Daardoor zien marathonrenners er zo uitgehongerd uit. Ik zie er dan toch liever uit als één van

die stoere sprinters met spieren die over hun buik en rug golven.

 

#3 - AEROBICS EN CARDIO IS SAAI EN NIET EFFECTIEF

 

Je hebt vast wel die mollige aerobics instructeurs gezien. Ze doen de hele dag cardio, waardoor je zou denken

dat ze wat slanker zijn. Maar er is een wetenschappelijke reden waarom ze mollig zijn, terwijl ze de hele dag

over die kleurrijke blokken stuiteren.

 

Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat aerobics instructeurs die gemiddeld drie tot vier uur lesgaven een

lichaamsvetpercentage hadden van 22% en dat terwijl Olympische sporters rond de 9% zitten. Vooral bij

repetitieve oefeningen zoals aerobics, past het lichaam zich snel aan de prikkels aan en stopt het op

deze prikkels te reageren.

 

Het lichaam wordt ook zeer energiezuinig maar je hebt liever een metabolisme dat barst van de mito-

chondrische activiteit (aanwezig bij iemand die met gewichten en circuits traint) zoals dat van een

Hummer: een groots, energie verbrandend metabolisme. Dit is waarom het zo belangrijk is.

 

Je wilt een sterker hart, zonder de vetbehoudende respons van lange cardio sessies en daarom vertel ik mijn

sporters hoe ze werkcapaciteit sets moeten doen. We nemen 4-6 oefeningen en voltooien ze achter elkaar.

Zonder rust en het streven is om ze allemaal binnen ongeveer twee minuten af te ronden.

 

#4 - YOU NEED CONDITIONING, NOT CARDIO. CARDIO SUCKS!

 

Het lichaam beschikt over drie energie systemen en met name het anaerobe uithoudingsvermogen is

belangrijk. Dit is het vermogen om maximale inspanningen te verrichten gedurende 20 tot 60 seconden.

Praktisch iedereen kan 10 tot 20 seconden kracht leveren maar niet veel mensen kunnen op dat niveau

langer dan 10 tot 20 seconden presteren.

 

In sporten met series van explosieve bewegingen is een (zeer) goed ontwikkeld anaeroob uithoudings-

vermogen cruciaal, maar ook bij krachttraining met als doelstelling sterker worden en/of spiermassa

ontwikkelen is dit een zeer belangrijk onderdeel! Zeker op weg naar het behalen van resultaat en het

niet oplopen van (chronische) klachten en blessures! 

 

To become strong and awesome you need conditioning en deze vorm van trainen heeft enorm veel voordelen:

 

Sterker worden en meer kracht ontwikkelen, meer snelheid en explosiviteit ontwikkelen, je verbrandt enorm

veel opgeslagen lichaamsvet en de stofwisseling gaat omhoog.

 

Sprinten zorgt voor het ontwikkelen van spiermassa en voor de aanmaak van groeihormoon.

 

Kort maar krachtig, van sprinten word je sterk. En van (maximale) krachttraining word je ook sterk!

 

Het aanspreken van de belangrijke fast-twitch spiervezels is een feit, de VO2 max gaat omhoog en het

uithoudingsvermogen zal sterk verbeteren. Het ontwikkelen van atletisch vermogen.

 

Conditioning zorgt voor het sterker maken van de longen en de ademhalingsspieren, het cardiovasculaire systeem, waaronder de hartspier en het vergroten van de zuurstofopname door de longen. Daarbij zorgt het

element van conditioning ook voor het versterken van de hartspier, hierdoor kan het hart efficiënter en meer

bloed door het lichaam pompen.

 

"Sprinten = Meer kracht & snelheid = Meer power = Sterker lichaam = Meer

spiermassa!"

 

Ben je op zoek naar spiergroei, vetverbranding en gezondheid, dan is sprinten de sleutel naar succes die

(praktisch) niemand gebruikt. En, die duizend calorieën die je verbrandt met joggen zijn zeker niet het-

zelfde als wanneer je deze verbrandt met sprinten. Nog niet een beetje hetzelfde.

 

Bovendien, als je gaat hardlopen dan gebruik je het lichaam niet op de manier waarvoor het ontworpen is.

 

Daar is sprinten voor en het lichaam is gemaakt om te sprinten!

 

Ik bedoel, waarom heb je een achillespees als we gemaakt zouden zijn om op onze hielen te rennen?

 

Waarom hebben we enorme bilspieren als we gemaakt zouden zijn om simpelweg te joggen!

 

Waarom hebben we enorm grote monnikskapspieren? Waarom zijn in hemelsnaam onze quadriceps zo groot

als we ze slechts gebruiken voor spiervretende excentrieke bewegingen als joggen? Het slaat naar mijn

mening nergens op en jij zou hetzelfde gevoel moeten hebben.

 

You don't need traditional cardio because traditional cardio goes against evolution.

 

#5 - ERVAAR EEN NATUURLIJKE HIGH DOOR ZUURSTOF EN ZONLICHT

 

Naast het feit dat trainen op loopbanden en ‘zittende’ fitness apparatuur minder effectief is dan je voeten

op de grond zetten en je eigen lichaamsgewicht te gebruiken, kan het binnen trainen schadelijk zijn voor je

prestaties en fitness resultaten. Als ‘oerwezens’ hebben we namelijk behoefte aan een aantal vitale

elementen en bepaalde vormen van energie.

 

Zo zijn bijvoorbeeld zonnestralen voedend voor zowel je lichaam als je geest. Het is goed gedocumenteerd

dat mensen die in koudere, noordelijke klimaten leven en gedurende het jaar minder van de zon genieten,

vele malen meer kans maken op depressies. Tevens, als je zoals de meeste Nederlanders bent, werk en

leef je waarschijnlijk veel binnen.

 

De gym is een onmisbare plek om te zijn maar probeer als vaste bezoeker van de gym ook activiteiten

in de buitenlucht uit te voeren. Zeker als het mooi weer is en de zon lekker schijnt!

 

#6 - HET MOET OOK LEUK ZIJN IN DE GYM!

 

[Enthousiasme] Het enthousiasme, zelfst. naamw. Uitspraak [ntuasm, ntuasm]

 

Enthousiasme is een gemoedstoestand waarbij men zich levendig en uitgelaten gedraagt en een grote

geestdrift en motivatie voor iets of iemand vertoont  prettig gevoel dat je ergens helemaal vol van bent

en er veel zin in hebt. Bijvoorbeeld: `Met veel enthousiasme oefeningen uitvoeren in de gym.`

 

Maar ... de uitvalpercentages van vele sportscholen zijn bijna net zo hoog als de uitvalpercentages van mijn

oude middelbare school. Het komt erop neer dat als je niet van het sporten geniet, je het ook niet zult doen.

 

Zorg er dus voor dat jouw training leuk is en de meest effectieve manier om ervoor te zorgen dat je je aan je

programma houdt, is om (veel) variatie toe te passen. Dit betekent niet dat je van het ene naar het andere

programma moet overgaan, voordat je enige resultaten behaalt.

 

Zorg ervoor dat je tenminste 90 dagen bij je gewicht trainingsprogramma blijft, maar de oefeningen voor ieder

lichaamsdeel iedere paar weken verandert.

 

Dit houdt het niet alleen interessant, maar daagt ook je zenuwstelsel uit.

 

Door de nieuwe oefeningen wordt het lichaam namelijk gedwongen zich aan te passen en dat leidt tot snelle

en langdurige resultaten! En zorg voor een uitdaging, zonder uitdagingen wordt het menselijk lichaam zwak.

 

We gedijen bij het verleggen van onze grenzen, het bereiken van doelen en het verbreken van persoonlijke records. Dan presteren we beter, zien we er beter uit en hebben we het gevoel dat we echt leven.

 

Laten we wel wezen, of je gaat vooruit of achteruit! Er is niet zoiets als een onderhoudsfase, want matiging

van training kan gemakkelijk omslaan in stagnatie ... En stilstand is achteruitgang.

 

SUMMERY

 

Is het jouw doelstelling om sneller, sterker en explosiever te worden dan kan de krachttraining hierin

een zeer groot verschil maken en Eastside Performance biedt jou de professionele begeleiding om te

werken aan deze doelstellingen.

 

Vanuit onze visie werken wij met een dynamische trainingsmethode gericht op het vergroten van de

maximale kracht, explosiviteit en snelheid maar je bent slechts zo sterk als jouw zwakste schakel

dus daarbij besteden wij ook veel aandacht aan het verhelpen en voorkomen van blessures.

 

Spreekt dit artikel jou aan en ben jij benieuwd naar onze werkwijze: stuur ons een mail om direct te

starten met de GRATIS try out en ervaar de deskundige begeleiding in een unieke gym.

 

Hope to see you soon,

 

All the best.

 

Patric Verhoeven

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA

 

 

Eastside Performance Nijmegen (est. 2009)

BLOG. GREAT QUALITY INFO

QUICK LINKS

Home / Blog / If you want to look like an athlete, you've got to train like an athlete    

 

LOOK LIKE AN ATHLETE, TRAIN LIKE AN ATHLETE

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Performance Nijmegen © All rights reserved ©