LOOK GOOD, BE STRONG, BE FAST & BE FLEXIBLE

 

"Training isn't just about looking good ... It's also about feeling good and knowing that you're prepared to tackle all of life's physical challenges!" 

 

Sterker worden, sneller worden, spiermassa opbouwen, het stimuleren van nieuwe spiergroei, het vergroten

van mobiliteit en stabiliteit, een hoge vetverbranding creëren en de eigenschappen van een atleet ontwikkelen

is de wens van vele gym bezoekers! Het combineren van 'show and go' met functionele kracht is het succes

waar men naar streeft en dit alles zonder (chronische) blessures is een resultaat waar je géén nee tegen

zegt. Is het mogelijk om dit resultaat te behalen? Absoluut!

 

Maar om dit succes te behalen zijn de reguliere bodybuilding-achtige split schema's niet de beste optie en

ook vijf keer per week krachttraining middels de hypertrofie methode is niet aan te raden. Waarom niet?

Hypertrofie training richt zich slechts op het groter worden van de spieren maar deze methode heeft een

aantal grote nadelen. Zeker als je complete trainingen volgens deze methode gaat uitvoeren.  

 

Het is een hele éénzijdige manier van trainen, er ontstaat een gebrek aan kracht, explosiviteit en snelheid bij

de sporter, er ontstaat een gebrek aan flexibiliteit en mobiliteit, het lichaam raakt uit balans, veelal met naar

voren gedraaide schouders, de kans op een blessure is heel groot en tenslotte wordt deze manier van trainen

veelal als zeer saai ervaren.

 

Desondanks is dit toch nog steeds de meest toegepaste en populaire methode maar met betrekking tot

bovenstaande doelstellingen is het zelfs één van de minst effectieve manieren van trainen met het grootste

risico op (chronische) klachten en blessures. Daarbij moeten de gebruikelijke fitness machines, isolatie

oefeningen en pump-work-outs niet de voorkeur krijgen en ook moeten de trainingen niet per spiergroep

worden ingedeeld.

 

Het lichaam moet functioneren als één geheel, als één team, als één machine!

 

IT'S ALL ABOUT MOVEMENT

 

Voor een sterk, snel en atletisch lichaam zonder klachten en blessures moet je kiezen voor oefeningen die

zorgen voor power, kracht, snelheid, explosiviteit en stabiliteit waarbij het element van de high intensity

conditioning onmisbaar is. Kracht is de basis voor een sterk lichaam zonder klachten. Maak gebruik van

losse materialen en kies voor compound oefeningen.

 

De deadlift, squat en overhead press voor kracht, sprinten voor power, de power clean voor explosiviteit,

de farmers walk voor kracht/uithoudingsvermogen en de rope battle in combinatie met de thrusters ter

conditioning. Uiteraard mogen de oefeningen met het eigen lichaamsgewicht zoals pull up's en push up's

niet ontbreken in jouw programma.

 

LOOK GOOD, BE STRONG, BE FAST AND BE FLEXIBLE!

 

Het menselijk lichaam is gemaakt om te bewegen en gebouwd voor snelheid en explosiviteit.

 

Sterk zijn is saai als je niet snel en explosief kan bewegen.

 

Sprinten, gooien en springen zijn onmisbaar bij het ontwikkelen van snelheid en explosiviteit en zonder de benodigde flexibiliteit krijg je al snel fysieke klachten.

 

Kortom, sterker worden! Meer power, snelheid en explosiviteit ontwikkelen! Burn calories! Je verbrandt zeer

veel opgeslagen lichaamsvet en de stofwisseling gaat omhoog. Conditioning zorgt voor het ontwikkelen van

spiermassa en voor de aanmaak van groeihormoon. Het aanspreken van de belangrijke fast-twitch spiervezels

en de VO2 max gaat omhoog. Het uithoudingsvermogen zal sterk verbeteren en toenemen en er ontstaat een ijzersterke conditie. Dat is goed voor het hart en dat is immers ook een spier!

 

De voordelen van Hybrid Strength & Conditioning training zijn indrukwekkend te noemen en eigenlijk hoef je

alleen maar te kijken naar deze opsomming van voordelen en je weet genoeg!

PROJECT MEN:

EEN PERSOONLIJKE PERIODISERING

 

Project [MEN] is een periodisering gericht op jouw doelstellingen en deze bestaat uit persoonlijke trainings-

schema's waarin de structuur van de trainingen van te voren is bepaald. Na elke acht weken van trainen

wordt het trainingsschema op een progressieve manier aangepast waarin de oefeningen, het volume en de

intensiteit telkens varieert.

 

Naast de trainingen is het belangrijk om bij de periodisering in krachttraining ook minstens zo veel aandacht

aan herstel en adaptatie te besteden. Het lichaam moet de tijd hebben, en krijgen, om te kunnen herstellen

en te wennen aan de trainingsbelasting. Zonder herstel/adaptatie kun je niet sterker worden.

 

Periodiseren is de beste manier om een optimaal resultaat te behalen, overtraining te voorkomen en uitdaging

en variatie tijdens je trainingen te behouden. Alvorens je aan het nieuwe trainingsschema begint is het aan te

raden om een de-load programma te volgen. Dit is een 'trainingsschema' voor slechts één week om te zorgen

voor een goed herstel van spieren, pezen en gewrichten.

 

BLESSURES ZIJN NIET NODIG

 

Heel veel sporters krijgen helaas te maken met klachten en/of blessures maar dat is zeker niet nodig. Vanuit

het EPTS systeem is het absoluut mogelijk om jarenlang vooruitgang te boeken. Het risico op een (chronische)

blessure is zeer minimaal en het niet overtraind raken is één van de belangrijkste principes waar dit systeem

op gebouwd is.

 

Op willekeurige basis trainen is voor ons dan ook zeker géén realistische optie omdat er nauwelijks resultaat

zal zijn en juist wel een grote kans op (chronische) klachten en blessures.

 

Wij werken met effectieve methoden van (top)trainers uit de gehele wereld van wie uit ervaring is gebleken

dat er resultaat wordt geleverd maar daarnaast negeren wij ook de wetenschap van beweging niet. Evidence

based training, ervaring en een eigen visie is de combinatie die wij hanteren voor succes.

 

Met betrekking tot het ontwikkelen van de trainingsschema's hanteren wij een aantal belangrijke richtlijnen:

 

Oefeningen mogen niet zorgen voor pijn en/of blessures en wij kiezen ook de juiste oefeningen die zorgen voor

blessure preventie. Het hanteren van progressie/regressie modellen voor het verbeteren van prestaties en het

behalen van doelstellingen.

 

Keuze van de oefeningen op basis van joint-by-joint approach (volgen van de kinetische keten te beginnen

vanuit de enkel). Volgen van de anatomische stand van het lichaam, trainen naar de functies die het lichaam

heeft en trainen naar hoe het lichaam werkt.

 

STAP VOOR STAP

 

Het kiezen van de juiste belasting en deze elke training proberen te verhogen is de volgende stap.

 

Elke training probeer je de belasting te verhogen maar de techniek en uitvoering moet altijd goed blijven.

 

Het persoonlijke trainingsschema bestaat uit de oefeningen die jij moet doen en dit zijn misschien niet altijd

de leukste oefeningen. Jij kiest de doelstelling en de doelstelling kiest de trainingsmethode.

 

Het persoonlijke trainingsschema is onmisbaar maar slechts onderdeel van een compleet trainingssysteem.

 

The goal is to keep the goal the goal en to focus on quality over quantity.

 

Start your project!

 

E-MAIL

INFO@EASTSIDEPERFORMANCE.NL

 

TELEFOON

024-3661489

Eastside Performance Nijmegen (est. 2009)

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA

 

 

PROJECT. MEN

QUICK LINKS

Home / Start your project / Project MEN    

 

PROJECT MEN

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Performance Nijmegen © All rights reserved ©

            TARIEVEN »           CONTACT »