EERST DE TECHNIEK, DAN DE PROGRESSIE EN OVERLOAD

 

"De kwaliteit van bewegen (techniek) is altijd de belangrijkste pijler op

weg naar resultaat."

 

Als er geen goede basis aanwezig is dan zal in principe alles verkeerd gaan en ontstaan er hoogstwaarschijnlijk

vele (chronische) klachten en blessures. Naast de kwaliteit van bewegen is de coördinatie ook een belangrijke

factor. Je moet weten (lees: begrijpen) hoe het lichaam functioneert en daarbij moet je onder andere ook op

één been kunnen staan, maar niet op een Bosu ball!

 

De techniek en uitvoering moet altijd perfect zijn en als trainer kun je dit niet vaak genoeg zeggen.

 

Heb jij een trainer die hier niks van zegt dan is het aan te raden om op zoek te gaan naar een nieuwe trainer.

Oefeningen goed en correct uitvoeren is altijd belangrijker dan de extra kilo's, maar toch gaat hier vaak de

meeste aandacht naar toe.

 

HOW-TO-START

 

Kun je lid worden bij een sportschool en direct beginnen met bankdrukken? Absoluut!

 

Kun je ook meteen beginnen met de halter squat gericht op maximale kracht? Ja!

 

Kun je daarna ook zware gewichten boven je hoofd uitdrukken? Zeker weten!

 

Kun je al direct gaan deadliften? Yes sir!

 

Starten met de Olympische lifts tijdens de eerste wod? Uiteraard!

 

Een grote hoeveelheid oefeningen voor de biceps & triceps op één en dezelfde dag uitvoeren? Hell yeah!

 

De six-pack proberen te veroveren door elke dag 1000 sit up's te doen? Off course!

 

Is dit de weg die jij moet volgen? Absoluut niet!

 

Het is geen kwestie van de sportschool binnen lopen, een aantal leuke oefeningen kiezen en deze met zoveel

mogelijk gewicht uitvoeren. Zo zwaar mogelijk trainen is helaas wel vaak de realiteit waardoor er een enorm

hoog percentage sporters met blessures te maken heeft.

 

Als je de sportschool binnenstapt kun je gaan bewegen, oefeningen doen of je kunt gaan trainen en hoewel

deze drie punten voor de meeste mensen sterk op elkaar lijken is er in werkelijk een wereld van verschil.

 

Bij bewegen en bij het willekeurig combineren van oefeningen zul je nauwelijks tot géén resultaat behalen ...

 

Het is heel belangrijk om te gaan trainen vanuit een persoonlijk trainingsschema, wat onderdeel uitmaakt

van een systeem/methode, bestaande uit oefeningen die voor jou geschikt zijn. Oefeningen die passen bij

jouw doelstelling en niet zorgen voor klachten/blessures!

 

Trainingsschema's van een pro-bodybuilder uit een tijdschrift overnemen is ook een grote boosdoener van

vele klachten en jezelf vergelijken met Arnold Schwarzenegger of Dwayne 'Rock' Johnson is ook niet aan te raden.

 

PROJECT ROOKIE:

GERICHT OP SPORTERS DIE BEGINNEN MET KRACHTTRAINING

 

Project [ROOKIE] is specifiek ontwikkeld voor mensen die geen tot weinig ervaring met krachttraining hebben.

 

De eerste periode van trainen staat geheel in het teken van het correct aanleren van belangrijke bewegingen

als de squat, hip hinge, lunge, carry, pull en push. De progressie die volgt zal door ons worden vastgesteld aan

de hand van jouw vorderingen.

 

Het is zeer belangrijk om altijd bij deze basis te starten om functioneel te kunnen bewegen want als de basis

niet goed is kun je vele oefeningen simpelweg niet goed uitvoeren en hierdoor gaat het lichaam op de verkeerde

manier compenseren. Deze compensatie zorgt op de langere termijn gegarandeerd voor klachten en zelfs voor

veel ellende in de vorm van (chronische) blessures.

 

BLESSUREVRIJ BLIJVEN IS ZEKER MOGELIJK

 

Om te kunnen werken aan persoonlijke doelstellingen moet je goed kunnen bewegen en niet alleen aandacht

besteden aan de diverse spiergroepen. De gewrichten, pezen en banden moeten optimaal kunnen functioneren

en ook is het belangrijk om over een goede range of motion te beschikken.

 

De enkels, knieën, heup, wervelkolom en schouders zijn ook zeer belangrijk en tevens verantwoordelijk voor

het maken van de bewegingen.

 

SUMMARY

 

Als je de basis overslaat en meteen overgaat tot de moeilijke oefeningen en/of gewoon op willekeurige basis

aan de slag gaat dan zal je uiteindelijk veel pijnstillers moeten gaan slikken om de pijn te stoppen.

 

Het begint allemaal bij risico of voordeel. Slechte uitvoering van oefeningen zal tot blessures leiden, doordat

je op allerlei manieren gaat compenseren en dit doe je vaak onbewust.

 

Het is belangrijk om te onthouden dat de moeilijke of 'populaire' oefeningen niet altijd goed voor jou zijn!

 

Beheers de basis, daarna is er de progressie en tenslotte komt de overload.

 

E-MAIL

INFO@EASTSIDEPERFORMANCE.NL

 

TELEFOON

024-3661489

Eastside Performance Nijmegen (est. 2009)

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA

 

 

PROJECT. ROOKIE

QUICK LINKS

Home / Start your project / Project ROOKIE - Beginners    

 

PERIODISERING VOOR BEGINNERS

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Performance Nijmegen © All rights reserved ©

DIENSTEN & TARIEVEN »           CONTACT »