BETTER. STRONGER. FASTER. IT'S A CHOICE!

 

"Tegenwoordig beïnvloedt krachttraining iedere sporter in het land en als

sporter kun je enorm veel voordeel behalen door middel van sportspecifieke

krachttraining."

 

Vele sporters beseffen nu ook steeds meer dat krachttraining en sportspecifieke programma’s voor meer

kracht, explosiviteit, snelheid en wendbaarheid onmisbaar zijn om zichzelf beter voor te bereiden op de

keiharde concurrentie tijdens het sportseizoen.

 

Sterker worden, een toename van power (kracht x snelheid), het ontwikkelen van explosiviteit en snelheid,

meer stabiliteit en mobiliteit, een verbetering van het kracht-uithoudingsvermogen, een betere coördinatie

en balans, blessure preventie en een sneller herstel zijn mogelijk door sportspecifieke trainingen te volgen.

 

Een belangrijke voorwaarde is wel dat de sportspecifieke training nooit de sport negatief mag beïnvloeden.

 

De sportspecifieke trainingen zijn altijd bedoeld ter ondersteuning.

 

De sportspecifieke training is middels een innovatieve methode om atletisch vermogen op te bouwen

met een sterke focus op de individuele doelen van de sporter.

 

VANUIT HET EPTS SYSTEEM KOMEN DE VOLGENDE ZAKEN AAN BOD

 

#1 - Het vergroten van (maximale) kracht en de power output

 

#2 - Het vergroten van de snelheid en explosiviteit

 

#3 - Het efficiënter leren bewegen (biomechanica)

 

DE SECUNDAIRE PUNTEN 

 

Er is aandacht voor de lineaire en laterale snelheidsontwikkeling inclusief de voetsnelheid en de agility. Wij

besteden veel aandacht aan de ontwikkeling van explosiviteit en power. Deze oefeningen zijn onderdeel van

functionele krachttraining met aandacht voor het opbouwen van sportspecifieke uithoudingsvermogen.

 

De flexibiliteit en mobiliteit verbeteren we door self myofascial release technieken en door het toepassen van

verschillende manieren van stretching voor de overactieve spiergroepen. Daarbij is er zeker de nodige aandacht

voor de mobiliteit van de gewrichten en de activatie van onderactieve spiergroepen en om blessures te voor-

komen identificeren wij de asymmetrieën in het lichaam zodat we deze ook kunnen wegwerken.

 

De belangrijkste doelstelling van een volledige conditionering, inclusief de fysieke, technische, tactische en psychologische aspecten van training, is het verbeteren van het vermogen van de sporter om groots te

presteren. Sportspecifieke krachttraining is daarbij een zeer belangrijk en onmisbaar onderdeel.

 

SPORTSPECIFIEKE KRACHTTRAINING

 

Kracht is voor de meeste sporten een onmisbare factor, met name bij kracht- en snelheid gerelateerde sporten

is het een prestatie bepalende factor. Kracht is nodig om snelheid te maken en om snelheid te kunnen houden,

maar het is slechts één van de vijf grondmotorische eigenschappen die een sporter moet bezitten om te kunnen presteren.

 

Als één van deze prestatiebepalende eigenschappen onvoldoende ontwikkeld is, blijven de prestaties achter.

 

Het is dus belangrijk om niet alleen kracht te ontwikkelen, maar ook de spieren te 'leren' die kracht op het

juiste moment te kunnen omzetten in snelheid.

 

DE PRESTATIES IN DE SPORT ZIJN FENOMENAAL VERBETERD

 

Bijvoorbeeld, twintig jaar geleden woog de gemiddelde American Football lineman 110 kilo en deed hij 5,2 sec

over 40 meter. Het werd aangenomen dat de genetische limiet voor een speler bijna bereikt was. Nu doen

running backs die wegen wat running backs vroeger wogen 4,4 seconden over 40 meter!

 

Krachttraining heeft de meest positieve bijdrage geleverd aan dit type verbetering.

 

Tegenwoordig beïnvloedt krachttraining iedere sporter in het land, ongeacht de sport, man of vrouw. Sporters

beseffen nu steeds meer dat krachttraining en sportspecifieke programma’s voor meer kracht, explosiviteit, snelheid en wendbaarheid onmisbaar is om zichzelf beter voor te bereiden op de keiharde concurrentie

tijdens het sportseizoen.

 

KRACHT X SNELHEID = VERMOGEN

 

Niet lang geleden dachten de meeste coaches nog dat krachttraining zou leiden tot te gespierde sporters, wat

nadelig zou zijn voor een goede techniek. Maar het is nu ondertussen wel bewezen dat sportprestaties direct

of indirect afhangen van de kwaliteiten van spierkracht.

 

We moeten bedenken dat kracht de fundering is voor letterlijk alle andere sport kwaliteiten.

 

Bijvoorbeeld, als je geen goede relatieve lichaamskracht hebt (kracht in relatie tot je lichaamsgewicht), zul je nooit snel kunnen rennen. Dit komt door het feit dat alle aspecten van een goede ren techniek veel spierkracht

vereisen.

 

Met andere woorden, als je niet goed je knieën kunt heffen, je geen goede houding hebt bij het zwaaien van de

armen en geen goede afzet hebt, kun je niet snel zijn! En dit is slechts een enkel voorbeeld.

 

Veel universitaire studies hebben eveneens een hoge correlatie gevonden van springvermogen en behendigheid

in relatie tot de relatieve lichaamskracht. Dit betekent dat een sporter die sterk is voor zijn/haar lichaams-

gewicht het vermogen heeft om hoger te springen en sneller te bewegen, in vergelijking met hun zwakkere tegenhanger.

 

De belangrijkste doelstelling van een volledige conditionering, inclusief de fysieke, technische, tactische

en psychologische aspecten van training, is het verbeteren van het vermogen van de sporter om groots

te presteren.

 

Krachttraining is daarbij een zeer belangrijk en onmisbaar onderdeel. De primaire functie van de meer dan 600 spieren van ons lichaam is om samen te trekken (korter te worden in lengte) om lichaamsdelen te bewegen.

 

En onthoud dat alleen de spieren kunnen aanzetten tot beweging.

 

Hoe sterker de spieren en hoe krachtiger het samentrekken, hoe sneller de sporter zal rennen, hoe hoger hij

zal springen, hoe verder hij zal gooien, trappen, en hoe harder hij zal slaan. Zo simpel is het eigenlijk!

 

BLESSURE PREVENTIE

 

Een additionele bonus van sportspecifieke krachttraining is het voorkomen van blessures.

 

Sporters die aan krachttraining doen, hebben de neiging veel minder blessures te hebben. Dit komt doordat

krachttraining de spierhechtingen versterkt en de dichtheid van de botten in de buurt van de oorsprong van

de spier vergroot. En als een blessure zich voordoet bij een sporter die goede krachttraining heeft gedaan,

zal het waarschijnlijk niet ernstig zijn en heeft het de neiging om sneller te genezen.

 

Een goed opgesteld sportspecifiek programma kan het laatste puzzelstukje zijn van jouw training voor succes!

 

E-MAIL

INFO@EASTSIDEPERFORMANCE.NL

 

TELEFOON

024-3661489

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA

 

 

Eastside Performance Nijmegen (est. 2009)

Eastside Performance Nijmegen (est. 2009)

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA

 

 

PROJECT. SPORT

QUICK LINKS

Home / Start your project / Project SPORT  

 

PROJECT SPORT

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Performance Nijmegen © All rights reserved ©

            TARIEVEN »           CONTACT »