© Eastside Performance Nijmegen - Est. 2009

 

GO FOR STRONG ABS!

 

Een afgetekende six-pack is de drijvende kracht van een atletische fysiek, maar bij het bouwen van

een sterke set buikspieren komt meer kijken dan alleen sit up's en het tellen van calorieën.

 

Integendeel, voor een six-pack denk je misschien veel buikspieroefeningen te moeten doen maar niets

is minder waar. Van buikspieroefeningen gaat het vet op je buik niet weg en bovendien kweek je zo niet

de echte hardcore abs!

 

"Het herhaaldelijk buigen van de wervelkolom door 'populaire' oefeningen

als sit up's & crunches zal zelfs leiden tot (chronische) blessures."

 

Ondanks de populariteit van 'crunches' en 'sit up's' zijn de buikspieren en zeker de wervelkolom niet

gemaakt voor deze bewegingen!

 

De ultieme six-pack workout bestaat toch echt uit compound oefeningen als pull up's, push up's, squat,

deadlift en de farmers walk. Daarbij is een element van conditioning om door middel van krachttraining

een hoge hartslag te ontwikkelen onmisbaar. Een complex met de Olympische halter en/of een ladder

is hier zelfs een zéér effectieve optie.

 

COMPOUND OEFENINGEN

 

Bij het uitvoeren van compound oefeningen gebruik je veel verschillende spiergroepen tegelijkertijd en

hiervoor moet het lichaam veel energie verbruiken. De vetverbranding en de stofwisseling gaan met

sprongen vooruit en de caloriebehoefte na de training blijft nog vele uren hoger dan normaal, waar-

door je veel opgeslagen lichaamsvet verbrandt.

 

Door het uitvoeren van compound oefeningen is er een hogere afgifte van een aantal belangrijke

hormonen. Herstelhormonen als IGF-1, testosteron en groeihormoon worden meer aangemaakt

in de uren na de training en hierdoor zullen ook andere spieren beter gaan groeien.

 

"Compound oefeningen zorgen voor een hoge vetverbranding en sterke buikspieren."

 

Heel veel zeer effectieve oefeningen waarbij je de spieren in en rond je buik aanspreekt zijn zelfs

helemaal niet echt bedoeld als buikspieroefeningen.

 

"Onderzoek heeft al vaker aangetoond dat de spieren in je core extreem

actief zijn bij compound oefeningen."

 

Compound (samengestelde) oefeningen zijn niet alleen superieur voor het opbouwen van kracht, maar

verbranden ook meer calorieën en wekken ook een grotere endocriene respons op, wat leidt tot een

verhoging van testosteron en groeihormoon (HGH).

 

Met andere woorden zul je iedere keer dat je met samengestelde bewegingen traint, een boost ervaren

van enkele uitstekende krachtopbouwende hormonen.

 

Daarnaast kun je het trainen van de buikspieren beter zien als een vorm van ‘core training,’ waarbij je

eigenlijk het algemeen functioneren van je lichaam mee zult verbeteren.

 

Een sterke core leidt tot minder blessures, zorgt voor meer krachtgeneratie en zal er daarnaast ook

nog eens goed uit zien in de spiegel!

 

SHORTLIST FOR A SIX PACK:

 

1. Get your diet in order.

 

2. Get your diet in order.

 

3. Lift (heavy) weights and add metabolic boosters* to your workouts.

 

4. Don't do regular cardio!

 

* Metabolic boosters zijn o.a. Tabata sets, een halter/dumbbell complex en/of ladders.

 

HET 'GEHEIM' VAN EEN STRAKKE BUIK

 

Het 'geheim' van een strakke buik zit hem dus vooral in je voeding.

 

Je kunt jezelf elke dag helemaal suf trainen, maar als je daarnaast niet je voeding aanpast zullen jouw

buikspieren helaas verscholen blijven onder een laagje vet. Je kunt ook veel beter kijken naar je lichaams-

samenstelling m.b.t. je spiermassa en vetpercentage dan naar het aantal kilo's op de weegschaal.

 

Het belangrijkste onderdeel voor zichtbare buikspieren is het vetpercentage.

 

Indien dat te hoog is, zal je je buikspieren niet zien, ongeacht hoeveel spiermassa er onder de laag vet

aanwezig is. Eindeloze buikspieroefeningen en 'wondermiddelen' zullen hier niks aan veranderen en

plaatselijk vet verbranden bestaat nog steeds niet.

 

Helaas, maar zo werkt je lichaam niet.

 

De oplossing is uiteraard het verlagen van je vetpercentage.

 

Creëer een negatieve energiebalans, zorg voor een langdurige periode van calorierestrictie en heb geduld.

 

DE REGULIERE CARDIO IS NIET NODIG

 

Laat je niet in de luren leggen door al die metertjes op cardio machines. Ze proberen je wijs te maken dat

de kilo's vet als sneeuw voor de zon verdwijnen wanneer je staat te zweten op de treadmill en de cross-

trainer, maar in werkelijkheid zorgt al die 'training' ervoor dat je lichaam steeds zuiniger met vet en

glucose leert omgaan.

 

Als je strakker in je vel wilt zitten, train dan met gewichten. Drie keer per week, als het even kan.

 

Krachttraining zet je stofwisseling niet een paar tandjes lager, zoals duurtraining, maar juist een paar

tandjes hoger. Krachttraining zorgt ervoor dat je lichaam continu meer calorieën verbruikt.

 

Dus niet alleen als je traint, maar ook als je in de auto zit, op je werkt bent of slaapt.

 

CARDIO: HOE EN WAT

 

Wat wij in de volksmond 'cardio' noemen, komt eigenlijk van een langer woord genaamd cardio-respiratoir.

Dit staat eigenlijk voor een samenwerking tussen twee lichaamssystemen. Zowel het systeem voor de

bloedsomloop, hierbij behoren het hart en de bloedvaten, als het respiratoire systeem (ademhalings-

systeem) waarbij de longen een grote rol spelen.

 

Cardio training zorgt voor een efficiëntere en effectievere samenwerking tussen deze twee systemen,

waardoor de conditie en de gezondheid toe zullen nemen.

 

Tijdens cardio training is voornamelijk het aerobe energiesysteem actief.

 

Betere resultaten worden over het algemeen behaald door iemand die het best getraind is om zoveel

mogelijk zuurstof naar de (spier)cellen te brengen en deze efficiënt te verwerken.

 

Veel cardio training zorgt er dan ook voor dat de zuurstofopname in het lichaam steeds beter wordt.

 

Cardio doe je dus vooral ter verbetering van de gezondheid en uithoudingsvermogen.

 

Veel, zo niet de meeste, mensen doen cardio echter om af te vallen en hoewel tijdens cardio inderdaad

vet als voorkeursleverancier voor brandstof wordt gebruikt door het lichaam is het niet de juiste keuze

als een sterk en atletisch lichaam jouw doelstelling is!

AFVALLEN = EEN NEGATIEVE ENERGIEBALANS ONTWIKKELEN + KRACHTTRAINING + CONDITIONING

 

Als je wilt afvallen dan is krachttraining inclusief het element van conditioning de sleutel naar

succes voor wat betreft de training. Krachttraining en conditioning zetten de stofwisseling niet

een paar tandjes lager, zoals cardio, maar juist een paar tandjes hoger en het lichaam verbruikt

continu meer calorieën. Krachttraining helpt niet alleen om een negatieve energiebalans te

creëren, het zorgt ook voor behoud van spiermassa ... // Lees meer

 

#Afvallen #Fatburn #Krachttraining #Conditioning #Energiebalans #Vetverbranding

Home / Blog / Project FOOD / Six pack science: over de buikspieren, voeding en cardio      

 

SIX PACK SCIENCE

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Performance Nijmegen © All rights reserved ©

QUICK LINKS

BLOG. GREAT QUALITY INFO

PROJECT [FOOD] - IT'S NO DIET. IT'S FOR LIFE.

 

Project [FOOD] is een uniek programma op het gebied van voeding en lifestyle en brengt

orde in de chaos. Het is geen dieet, het gaat niet over snelle oplossingen of het uitsluiten

van bepaalde voedingsgroepen. Daarbij is er geen kant-en-klaar voedingsschema, omdat

dit ook niet zal zorgen voor het gewenste resultaat. Project [FOOD] is tegelijkertijd een

leerzaam programma met oplossingen gericht op de lange termijn. Het zelf bepalen van

jouw dagelijkse voeding is het sterkste punt van dit programma. Stap voor stap werken

aan een gedragsverandering op het gebied van voeding en lifestyle en dit allemaal vanuit

een zeer eenvoudige en realistische benadering die je vervolgens kan aanhouden. Nieuwe

inzichten vanuit een ver verleden met een moderne coating. Geen calorieën tellen en geen

macronutrienten-micro management ... // Lees meer

 

#Nutrition #Project #Food #Calorie #Energiebalans #Vetverbranding

GERELATEERDE ARTIKELEN: