© Eastside Performance Nijmegen - Est. 2009

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA

 

 

Eastside Performance Nijmegen (est. 2009)

BLOG. GREAT QUALITY INFO

Home / Blog / Tip: Over de ab wheel en de pull up inclusief een strength challenge      

 

TIP: DE AB WHEEL, PULL UP & STRENGTH CHALLENGE

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Performance Nijmegen © All rights reserved ©

 

DO THE AB WHEEL ROLLOUT: KEEP IT SIMPLE!

 

"De ab wheel rollout is net als de squat een compound oefening en één

van de zwaarste oefeningen voor de buikspieren die er bestaat."

 

Op zoek naar een zeer effectieve oefening voor de buikspieren?  

 

Maak kennis met de ab wheel rollout.

 

Deze 'old school' oefening is een positieve aanslag op de buikspieren en daar kan geen andere oefening

aan tippen!  

 

Voor een beginner is deze oefening absoluut niet aan te radenen kun je beter starten met de reguliere

core strength & stability training, maar zodra je ook aan deze oefening mag beginnen is het moeilijk

om een andere oefening te vinden die de anterior core zo kan aanspreken als de ab wheel rollout.

 

De eerste doelstelling is het behalen van 20 herhalingen met een posterior pelvic tilt (aangespannen

bilspieren) en dan ben je ook meteen een echte bad ass.

 

WAT JE MOET WETEN

 

Het trainen met de ab wheel is een zeer effectieve methode voor met name de buik- en rugspieren.

 

Als 'apparaat' is de ab wheel ook één van die zeldzame uitzonderingen: Er bestaan zeer veel apparaten

om de buikspieren te trainen en de vele reguliere sportscholen staan er vol mee, maar 95-99% van deze

apparaten is juist slecht voor het lichaam. Met name voor de wervelkolom en de tussenwervelschijven!

 

Nog een groot nadeel: de rugspieren worden veelal verkeerd belast wanneer je gaat trainen met deze

apparaten. Dit heeft vaak te maken met het feit dat deze apparaten zich richten op het nabootsen van

oefeningen als de sit up en crunch en met deze oefeningen moet je meteen stoppen!

 

"De ab wheel is dus één van die zeldzame uitzonderingen!"

 

Waarschijnlijk is het zelfs ook één van de zwaarste oefeningen voor de buikspieren die er bestaat.

 

Note: Niet geschikt voor beginners. Op weg naar de ab wheel rollout moet je beginnen met de reguliere

core strength & stability en daarna is de swiss ball rollout de optie waar je mee kan beginnen.

 

Ook de pull up is een old school oefening: zeer belangrijke voor het bovenlichaam en als je niet in

staat bent om minimaal 10 correcte pull up's te doen dan wordt het hoogste tijd om hier prioriteit

aan te geven!

 

Er zijn uiteraard meerdere manieren om dit te bereiken maar de iso-hold pull up en de ab wheel rollout

behoren tot een van mijn favoriete methoden om sterker te worden. Zeker als je deze twee oefeningen

gaat combineren met de pull up! Waarom? En wat is de gedachte hierachter?

 

De beweging die je maakt bij de ab wheel rollout is gelijk aan de beweging die je maakt bij de pull up:

strakke buikspieren, hollow core met een explosie aan de top van de finish! En bij de pull up's probeer

ik altijd te eindigen met de duimen in de oksels en daarbij probeer ik de ellebogen naar achteren te

trekken.

 

STERKER WORDEN? TAKE A CHALLENGE!

 

Zorg voor een uitdaging want zonder uitdagingen wordt het menselijk lichaam zwak.

 

We gedijen bij het verleggen van onze grenzen, het bereiken van doelen en het verbreken van

persoonlijke records. Dan presteren we beter, zien we er beter uit en hebben we het gevoel dat

we echt leven: Laten we wel wezen, of je gaat vooruit of achteruit! Er is niet zoiets als een

onderhoudsfase, want matiging van training kan gemakkelijk omslaan in stagnatie.

 

En stilstand is achteruitgang. Dus als we onszelf willen verbeteren, moeten we zoeken naar

nieuwe uitdagingen, we moeten strijden en overwinnen! En een challenge is eenvoudig toe te

passen en een challenge is leuk!

 

UPPER BODY STRENGTH CHALLENGE

 

A1) Iso-hold pull up / 10 sec hangen in de bovenste positie (zie foto)

 

A2) Ab wheel rollout / 10 herhalingen

 

A3) Pull up / 1 herhaling

 

Deze giant tri-set doe je in totaal 10 keer.

 

Note: Deze giant tri-set doe je in totaal 10 keer en uiteraard moet je alles uitvoeren met een perfecte

techniek. Als rust kun je 30-60 seconden aanhouden na de pull up, maar het is wel de bedoeling om dit

telkens te verkorten. Het is uiteraard niet erg als je de eerste keer niet meteen alle herhalingen kunt

uitvoeren, het is immers een challenge. Veel succes!

 

Give it a try and let me know how you did!

 

SUMMARY & WRAPPING UP

 

Okay that’s it from me.

 

As you can see, lots going on and lots coming up in the future here at Eastside Performance.

 

As always, thanks for your support and we hope to see you at the gym soon!

 

Send me a message if you want to upgrade your performance or give us a call (024) 3661489 now.

 

All the best,

 

Patric Verhoeven

 

Did what you just read make your day? Ruin it? Either way, you should

follow us & share it with your friends and/or contact us.

OVER DE PULL UP'S & DE AB WHEEL

Het belang van een persoonlijk trainingsschema is onomstreden maar toch lopen er elke dag vele krachtsporters de sport-

school binnen zonder een van te voren opgesteld programma. Daardoor zie je deze sporters wekelijks dezelfde trainingen

en oefeningen doen. Week in, week uit, zonder noemenswaardig resultaat als beloning maar toch wil niemand tijd/geld

verspillen en niemand wil trainen om géén resultaat te behalen, dus is het de hoogste tijd voor verandering. Het is tijd

voor een persoonlijk trainingsschema zonder kans op vervelende blessures ... // Lees meer

 

#Personal #Programma #Trainingsschema #Resultaat #More #Energy #Power #Great #Info

IF YOU WANT TO LOOK LIKE AN ATHLETE, YOU'VE GOT TO

TRAIN LIKE AN ATHLETE

 

Sterker worden, sneller worden, spiermassa opbouwen, het stimuleren van nieuwe spiergroei,

het vergroten van mobiliteit, een hoge vetverbranding creëren en de eigenschappen van een

atleet ontwikkelen is de wens van vele gym bezoekers! Het combineren van 'show and go'

met functionele kracht is het succes waar men naar streeft ... // Lees meer

 

#Athlete #Strength #Training #Muscle #Fatburn #Energy

DE ZES FUNDAMENTEN VAN STRENGTH & CONDITIONING

 

Kracht ontwikkelen en sterker worden is voor iedereen de eerste en belangrijkste vereiste,

ongeacht de doelstelling. Een sterk lichaam voorkomt vele (chronische) klachten en/of

blessures en een sterk lichaam heeft veel meer potentie om power (kracht x snelheid) te

leveren. Krachttraining is onmisbaar, maar op weg naar een groots resultaat en het behalen

van persoonlijke doelstellingen moet je ook aandacht besteden aan explosiviteit en snelheid

(power), flexibiliteit, core strength, conditioning en het herstel ... // Lees meer

 

#Krachttraining #Explosiviteit #Snelheid #Flexibiliteit #Core #Strength #Stability #Conditioning #Recovery

WHAT TO READ NEXT:

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA