BLOG

KRACHTTRAINING BELANGRIJK BIJ SPRINTEN

MAKE YOUR FAST FASTER


Krachttraining is essentieel voor het verbeteren van de sprintprestatie.


Uit een literatuurstudie uitgevoerd door Amerikaanse en Spaanse onderzoekers blijkt dat toegenomen spierkracht in de benen leidt tot snellere sprints op afstanden to 30 meter. De aard van krachttraining lijkt minder van belang zolang er maar sprake is van een krachtstoename.


Het is een indrukwekkend gezicht, atleten die zich opmaken voor het 'koningsnummer' van de atletiek: de 100 meter sprint. Het zijn sterke atleten met grote spierbundels. Het is overduidelijk dat zij extra fysieke training doen.


Seitz en collega’s hebben aan de hand van een literatuurstudie en een analyse van alle beschikbare onderzoeks-

resultaten onderzocht, hoe belangrijk krachttraining is voor atleten die geregeld moeten sprinten.


Krachttraining is essentieel bij de transfer van spierkracht naar sprintsnelheid


Uit de analyse komt duidelijk naar voren komt dat een toegenomen spierkracht leidt tot betere sprintprestaties, maar niet duidelijk is hoe de transfer precies werkt. Zo blijkt in sommige gevallen dat een toegenomen kracht bij de squat leidt tot een betere prestatie en in andere gevallen niet. Het lijkt erop dat er een aanzienlijke toename in squatkracht moet zijn, meer dan 10%, om enkele procenten sneller te zijn bij een sprint van 10, 20 of 30 meter. Of een dergelijke vooruitgang te boeken is zal onder andere afhangen van de getraindheid van een atleet. Een topsprinter zal zijn spierkracht niet veel meer kunnen vergroten, zeker niet als hij al geregeld krachttraining uitvoert.


TRAININGSVORM


Het lijkt niet uit te maken welke krachttraining een atleet uitvoert als het gaat om het verbeteren van de sprint-

prestatie. Zowel “klassieke” krachttraining zoals squaten als plyometrie-oefeningen (complexere sprongen) leiden tot een verbetering van de sprintprestatie. Er zijn aanwijzingen dat een combinatie van deze twee trainingsvormen het grootste effect heeft, maar dat zal nog verder onderzocht moeten worden. Ook de intensiteit van de training lijkt weinig effect te hebben, al tonen de onderzoekers wel aan dat het effect wellicht iets groter is als de intensiteit boven de 60% van 1 RM ligt.


CONCLUSIE


Krachttraining moet een belangrijk onderdeel zijn voor sprinters of voor sporters die geregeld moeten sprinten, zoals voetballers en hockeyers. Hoe de krachtstoename van de benen tot stand komt lijkt niet veel uit te maken: de grootste kans op een positief effect heeft een atleet die “klassieke” krachtoefeningen (meer dan 60% van 1RM) combineert met plyometrische oefeningen. Atleten die al krachtgetraind zijn zullen logischerwijs minder effect op de sprintprestatie zien.


Bron: T.H. (Herman) IJzerman, http://www.topsporttopics.nl


Seitz LB, Reyes A, Tran TT, Saez de Villarreal E, Haff GG (2014) Increases in lower-body strength transfer positively to sprint performance: A Systematic Review with Meta-Analysis. Br. J. Sports Med.

JOIN THE EASTSIDE SOCCER ACADEMY


Sportspecifieke krachttraining voor voetballers is nodig. Het omzetten van STRENGTH, POWER & SPEED naar prestaties. Het vergroten van (maximale) kracht en de POWER output. PLYOMETRISCHE oefeningen voor de transfer naar de sport. Het vergroten van de SNELHEID en EXPLOSIVITEIT. Geef blessures geen kans. DOMINATE your sport and get soccer STRONG!


Géén bodybuilding-achtige benadering maar een up-to-date sportspecifiek movement based programma specifiek voor voetballers. Om jezelf naar een hoger niveau te brengen én blessures te voorkomen is het ontzettend belangrijk dat je werkt aan de ontwikkeling van meer SNELHEID, POWER, EXPLOSIVITEIT en KRACHT. De fysieke krachttraining is hierbij een onmisbaar element.


Je kunt de BESTE SPELER ter wereld zijn maar als je (regelmatig) GEBLESSEERD bent dan kun je niks laten zien. Geef blessures géén kans door je lichaam zo goed te trainen dat er voor jou geen weken bivakkeren op de bank bijzit. STERKER WORDEN en het vergoten van de POWER OUTPUT maken het lichaam veel beter bestand tegen de invloeden van buitenaf.


Het is tijd om indruk te maken en te vechten voor je plek, want als jij dat niet doet, doet iemand anders het wel!


Ben je benieuwd naar onze werkwijze? Bel nu naar  024-3661489 of stuur een  mail en maak direct een afspraak voor de GRATIS TRY OUT bij de Eastside Soccer Academy.


Bron: https://www.eastsidesocceracademy.nl/


So what are you waiting for? Call or email us TODAY and get started! Hope to see you soon!

Een PERSOONLIJKE benadering van de trainingen is zeer belangrijk. Geen enkele oefening is verplicht als het gaat om het behalen van resultaat in de gym. Het programma moet bestaan uit oefeningen die geschikt zijn voor jou en niet voor iemand anders. Dit is van groot belang en klinkt als simpele informatie maar het uitblinken in simpelheid blijft te ingewikkeld voor velen!  

 

THE RIGHT MOVEMENTS FOR YOUR BODY. NOT SOMEONE ELSE'S!

 

Het is tijd voor een intelligente (Re)start van jouw trainingen. Stay healthy and get results. In MOVEMENT we TRUST. Start now and Become strong and awesome.

Dit PROGRAMMA zorgt voor KRACHT, een HOGE FATBURN én er is de opbouw en ontwikkeling van SPIERMASSA. Géén ouderwetse bodybuilding-achtige praktijken maar een SNEL, STERK en EXPLOSIEF lichaam. Een up-to-date movement based programma voor een optimaal resultaat. STERKER WORDEN, SPIERMASSA opbouwen, een ijzersterke conditie ontwikkelen en meer POWER verkrijgen! Er is geen aandacht voor de traditionele slaapverwekkende cardio activiteiten want de meest gespierde, strakke en sterke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door trainingen vanuit een SLIMME STRATEGIE en intelligent trainingssysteem.  

 

LOOK GOOD. BE STRONG. BE FAST.  BE FLEXIBLE.

 

Is het jouw doelstelling om sterker te worden, spiermassa te ontwikkelen, atletisch vermogen te ontwikkelen, de conditie op te bouwen tot een compleet en hoog niveau van fitheid dan is dit programma absoluut geschikt voor jou. START now and Become Strong & Awesome!