BLOG

TIP: 4 REDENEN VOOR CONDITIONING

LEAN, ATHLETIC & STRONG


Cardio makes you good at cardio ... Conditioning work makes you good at everything!


Voor een sterk, snel en atletisch lichaam zonder (chronische) klachten en blessures 'moet' je kiezen voor oefeningen die zorgen voor power, kracht, explosiviteit en stabiliteit waarbij het element van conditioning onmisbaar is.


Kracht (strength) is de belangrijkste factor


Kracht (strength) is de basis voor een sterk lichaam zonder klachten. Maak voornamelijk gebruik van losse materialen en kies voor compound oefeningen als de deadlift, squat, bankdrukken en de pull up's.


Daarbij is het menselijk lichaam gemaakt om te bewegen en gebouwd om snelheid en explosiviteit te leveren. Denk hierbij aan sprinten, springen en gooien. Sterk zijn is enorm saai als je niet snel en explosief kan bewegen. Om sterk en gespierd te worden en een groot uithoudingsvermogen in functionele kracht op te bouwen moet je trainen als een atleet, niet als een 85-jarige schaakkampioen! Het element van CONDITIONING speelt hierbij een belangrijke rol!


Conditioning work (short, fast and brutally intense) makes you good at everything!


De meest sterke en strakke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door STRENGTH & CONDITIONING en niet door middel van sit up's en de traditionele-slaapverwekkende-cardio-activiteiten! Laat je dus niet in de luren leggen door al die metertjes op cardio machines. Ze proberen je wijs te maken dat de kilo's vet als sneeuw voor de zon verdwijnen wanneer je staat te zweten op de loopband en de crosstrainer, maar in werkelijkheid zorgt al die 'training' ervoor dat je lichaam steeds zuiniger met vet en glucose leert omgaan.


Hieronder volgen vier redenen waarom iedereen zou 'moeten' kiezen voor conditioning.

1. IJZERSTERKE CONDITIE

 

Conditioning maakt het hart- en longsysteem uiterst sterk, meer nog dan duurtraining als bijvoorbeeld hardlopen. Steeds meer onderzoek laat zien dat HITT protocollen (waaronder meerdere sprints) niet alleen het anaerobe vermogen vergroten maar zelfs het aerobe uithoudingsvermogen. Dat wil zeggen: het duuruithoudingsvermogen afgemeten aan de VO2max. Twee vliegen in een klap!

 

2. STRAK EN STERK

 

Hoge intensiteit training (HITT) is een zeer effectieve manier om vet te verliezen. Door de zeer hoge naverbranding (EPOC) blijft de verbrandingsoven nog lange tijd na de training nabranden met slinkend vet als gevolg. Eigenlijk moeten we niet over "vetverlies" praten maar over het vergroten van de vetvrije massa, want er is een groot verschil tussen afvallen (weight loss) en vetverbranding (fat loss). We willen namelijk niet alleen vet verliezen maar juist vetmassa vervangen door spiermassa. Daardoor zien we er "strak" uit, zijn we sterk en hebben we een hogere stofwisseling want spieren verbruiken meer energie dan vet. Conditioning is daarvoor de ideale methode omdat het zoals gezegd veel calorieën verbrandt en tegelijk spiermassa ontwikkelt.

 

3. MEER SPIERMASSA EN MEER POWER

 

Conditioning (o.a. sprinttraining) ontwikkelt spiermassa en spreekt met name de zo belangrijke snelle spiervezels aan. Een dubbel effect dus: spiermassa ontwikkeling en een toename van de explosiviteit. En een paar sterke en explosieve benen en armen zijn letterlijk de fundering voor elke sporter!

 

4. ANABOLE STATUS

 

Door de training wil je de anabole hormonen (die zorgen voor de opbouw) zoals testosteron, groeihormoon en insuline stimuleren. Conditioning is hiervoor de ideale methode. Door de relatief korte trainingsduur hou je ook een negatieve toename van het stress (lees: afbraak) hormoon cortisol buiten de deur wat een niet te verwaarlozen neveneffect is.

DE TRAINING


Naast het 'strength' gedeelte mag je de CONDITIONING dus niet vergeten. Sterker worden, een hoge vetverbranding ontwikkelen en de trainingen worden effectiever en leuker.


Conditioning maakt het hart- en longsysteem uiterst sterk, meer nog dan duurtraining als bijvoorbeeld hardlopen. Steeds meer onderzoek laat zien dat HITT protocollen (waaronder sprints) niet alleen het anaerobe vermogen vergroten maar zelfs ook het aërobe uithoudingsvermogen. Dat wil zeggen: het duur-uithoudingsvermogen afgemeten aan de VO2 max ... maar hoe ziet zo'n training eruit?


Volg onderstaande lay-out voor een pittige maar effectieve training gericht op strength inclusief conditioning. Het zijn drie ronden met de Prowler sprints als hoofdrolspeler.


Round 1

A1) Prowler sprint - 35 meters

A2) Bench press - 20 reps

A3) Romanian deadlift - 20 reps


Round 2

B1) Prowler sprint - 35 meter

B2) Pull up - 10 reps


Round 3

C1) Prowler sprint - 35 meter

C2) Overhead press - 20 reps

C3) Prowler sprint - 35 meter

C4) Halter curl - 20 reps


Elke ronde doe je drie keer met telkens 60 seconden rust na een ronde.


Give it a try!


SUMMERY


Wil je drie keer per week slechts tijd verspillen? Ga lekker op de home-trainer zitten en lees jouw favoriete tijdschrift! Is een marathon uitlopen jouw doelstelling? Dan kun je gebruik kunnen maken van asfalt of van de loopband! Is een fietstocht in de bergen van Spanje jouw doelstelling? Pak de telefoon en reserveer drie keer per week de spinningfiets! Wil je zwakker worden en spiermassa inleveren? Luister naar de polo-dragende hamsterwiel-toezichthouders en kies voor de cross-trainer!


Is afvallen, een sterk lichaam ontwikkelen en een goede conditie opbouwen jouw doelstelling? Kies voor krachttraining inclusief conditioning!

BULLETPROOF YOUR BODY


Dit PROGRAMMA zorgt voor KRACHT, een HOGE FATBURN én er is de opbouw en ontwikkeling van SPIERMASSA. Géén ouderwetse bodybuilding-achtige praktijken maar een SNEL, STERK en EXPLOSIEF lichaam. Een up-to-date movement based programma voor een optimaal resultaat. STERKER WORDEN, SPIERMASSA opbouwen, een ijzersterke conditie ontwikkelen en meer POWER verkrijgen! Er is geen aandacht voor de traditionele slaapverwekkende cardio activiteiten want de meest gespierde, strakke en sterke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door trainingen vanuit een SLIMME STRATEGIE en intelligent trainingssysteem.


Géén ouderwetse bodybuilding-achtige praktijken maar een SNEL, STERK en EXPLOSIEF lichaam!


Trainingen met een HOGE intensiteit. Het gebruik van losse materialen en compound oefeningen. SLAMS, SWINGS, JUMPS en SPRINTS voor POWER. Weinig herhalingen met zware gewichten voor KRACHT, veel reps met lichte gewichten voor de SPIERPOMP en medium reps voor KRACHT cq. UITHOUDINGSVERMOGEN (lees: conditie). De METABOLIC FINISHER is een mooie benaming voor een aantal oefeningen die samen heel veel energie verbruiken en de VETVERBRANDING een enorme boost geven. Deze ‘finisher’ doe je als laatste onderdeel van de training. Hierdoor gaat de HARTSLAG omhoog waardoor nog extra calorieën verbrand worden, dit gaat zelfs na de training nog door! De METABOLIC FINISHER kan ook worden aangepast zodat deze is gericht op extra spiergroei of power.


Tenslotte, géén enkele oefening is verplicht als het gaat om het behalen van resultaat in de gym. Het programma moet bestaan uit oefeningen die geschikt zijn voor jou en niet voor iemand anders. Dit is van groot belang en klinkt als simpele informatie maar het uitblinken in simpelheid blijft te ingewikkeld voor velen!


Het is tijd voor een intelligente (Re)start van jouw trainingen. Stay healthy and get results. In MOVEMENT we TRUST. Start now and Become strong and awesome ... // Meer informatie

Een PERSOONLIJKE benadering van de trainingen is zeer belangrijk. Geen enkele oefening is verplicht als het gaat om het behalen van resultaat in de gym. Het programma moet bestaan uit oefeningen die geschikt zijn voor jou en niet voor iemand anders. Dit is van groot belang en klinkt als simpele informatie maar het uitblinken in simpelheid blijft te ingewikkeld voor velen!  

 

THE RIGHT MOVEMENTS FOR YOUR BODY. NOT SOMEONE ELSE'S!

 

Het is tijd voor een intelligente (Re)start van jouw trainingen. Stay healthy and get results. In MOVEMENT we TRUST. Start now and Become strong and awesome.

Dit PROGRAMMA zorgt voor KRACHT, een HOGE FATBURN én er is de opbouw en ontwikkeling van SPIERMASSA. Géén ouderwetse bodybuilding-achtige praktijken maar een SNEL, STERK en EXPLOSIEF lichaam. Een up-to-date movement based programma voor een optimaal resultaat. STERKER WORDEN, SPIERMASSA opbouwen, een ijzersterke conditie ontwikkelen en meer POWER verkrijgen! Er is geen aandacht voor de traditionele slaapverwekkende cardio activiteiten want de meest gespierde, strakke en sterke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door trainingen vanuit een SLIMME STRATEGIE en intelligent trainingssysteem.  

 

LOOK GOOD. BE STRONG. BE FAST.  BE FLEXIBLE.

 

Is het jouw doelstelling om sterker te worden, spiermassa te ontwikkelen, atletisch vermogen te ontwikkelen, de conditie op te bouwen tot een compleet en hoog niveau van fitheid dan is dit programma absoluut geschikt voor jou. START now and Become Strong & Awesome!