BLOG

TIP: DO THE STIR-THE-POT CORE EXERCISE

DO THIS FOR MORE CORE STABILITY

 

Rompstijfheid cq stabiliteit (core stability) is belangrijk voor een voetballer.

 

Waarom deze oefening? Op de eerste plaats, er is de transfer van kracht tussen het onder- en bovenlichaam. Bij springen, sprinten en alle andere explosieve acties heb je absoluut een sterke romp nodig: Sterke rompspieren zijn vereist om de enorme krachten die vrijkomen te kunnen weerstaan. Dit is tegelijkertijd ook het grote verschil tussen core 'stability' en core 'strength' training. Bij core strength training is het sterker maken van de rompspieren de doelstelling en bij core stability training is het weerstaan van krachten tijdens een beweging de doelstelling.

 

Tijdens de reguliere trainingen en wedstrijden moet je continu krachten weerstaan tijdens de vele (explosieve) acties en veelal sta je hier ook op één been.

 

Op de tweede plaats is het een belangrijk aspect omdat veel sporters te zwakke rompspieren hebben door het normale dagelijkse leven. We zitten enorm veel en er is de verslaving aan onze mobiele telefoon waardoor met name de heupspieren te strak worden en de rompspieren (core) te zwak. Daarbij draaien de schouders naar voren en dit zorgt voor een bolle rug. Dit staat ook wel bekend als het lower crossed syndrome en hierdoor neemt het risico op blessures toe. Met name de hamstring- & liesblessure, knie- en rugklachten.

 

De meeste blessures zijn géén pech en/of toeval dus deze zijn grotendeels te voorkomen door een goed ontwikkelde core unit bestaande uit sterke rompspieren met voldoende mobiliteit & flexibiliteit.

 

SWISS BALL STIR-THE-POT

 

Er zijn enorm veel oefeningen die je kunt toepassen en de Kettlebell swing samen met de Pallof press zijn misschien wel de meest bekende oefeningen, maar hierbij wil ik één van mijn favoriete oefeningen onder de aandacht brengen: Swiss Ball Stir-The-Pot.

 

Rompstijfheid is het uiteindelijke doel: een romp (core unit) ontwikkelen die zowel sterk als stabiel is en die ons in staat stelt om grote hoeveelheden kracht te weerstaan of over te dragen in een bepaald bewegingspatroon. In het ontwikkelen van de core moet je specifieke bewegingspatronen uitvoeren en bij deze bewegingspatronen moet je zowel kracht leveren als weerstaan om een allesomvattend krachtprofiel te verzekeren en torso stabiliteit te ontwikkelen. Als je deze kracht en/of stabiliteit ontwikkelt, zul je in staat zijn om serieuze krachtniveaus te bereiken, zul je kracht kunnen genereren en kunnen overdragen en daarbij zal de kans op blessures afnemen.

SUMMERY


De Swiss Ball Stir-The-Pot is een effectieve oefening om de core stability te trainen maar voor het ontwikkelen van ijzersterke rompspieren en een onverslaanbare core unit moet je een compleet sportspecifiek programma volgen. Kies voor een specialist op het gebied van sportspecifieke (kracht)training en niet voor de reguliere sportschool die voorzien is van de laatste high-tech machines.


De Eastside Soccer Academy is gericht op spelers, coaches en trainers die serieus zijn in het verbeteren van hun algehele performance. Wij helpen voetballers te doen waar zij het beste in zijn, door te doen waar wij het beste in zijn. Power, strength en speed zijn voor een voetballer de sleutel naar succes. Een sterke speler kan sneller rennen, hoger springen, harder schieten, heeft een betere wendbaarheid en is beter bestand tegen blessures.


Als je jezelf naar een hoger niveau wilt brengen is het dus ontzettend belangrijk dat je werkt aan de ontwikkeling van jouw snelheid, power en kracht.  Het is tijd om indruk te maken en te vechten voor je plek, want als jij dat niet doet, doet iemand anders het wel. Bereid je voor en train op het hoogste niveau om te veranderen van een goede speler in een briljante speler. Krachttraining is essentieel om het hoogste niveau te behalen en om blessures te voorkomen.


Vanuit onze visie werken wij met een dynamische trainingsmethode gericht op het vergroten van de maximale kracht, explosiviteit en snelheid maar je bent slechts zo sterk als jouw zwakste schakel dus daarbij besteden wij veel aandacht aan het verhelpen en voorkomen van blessures.


Wil jij werken aan jouw persoonlijke doelstellingen en ben je benieuwd naar onze werkwijze?


Lees hier mijn artikel over het ontwikkelen van de perfecte atleet of stuur ons een  mail om direct te starten met de GRATIS try out bij de Eastside Soccer Academy.  

SOCCER HOME PACK: UPGRADE YOUR POWER


Kies voor een sportspecifiek trainingsschema op maat om jouw prestaties naar een hoger niveau te brengen! Besteed niet alleen aandacht aan jouw sport, maar train om beter te worden. Zorg voor het verbeteren van jouw skills door extra fysieke trainingen en geef blessures geen kans.


Wil jij thuis trainen om jouw prestaties naar een hoger niveau tillen dan is dit programma voor jou de Way-to-go! Dit programma is specifiek ontwikkeld voor meer power, kracht en snelheid en zal worden geleverd inclusief trainingsmaterialen ... // Start nu met jouw programma

Sportspecifieke krachttraining voor voetballers is nodig. Het omzetten van STRENGTH, POWER & SPEED naar prestaties. Het vergroten van (maximale) kracht en de POWER output. PLYOMETRISCHE oefeningen voor de transfer naar de sport. Het vergroten van de SNELHEID en EXPLOSIVITEIT. Geef blessures geen kans. DOMINATE your sport and get soccer STRONG!


Géén bodybuilding-achtige benadering maar een up-to-date sportspecifiek movement based programma specifiek voor voetballers. Om jezelf naar een hoger niveau te brengen én blessures te voorkomen is het ontzettend belangrijk dat je werkt aan de ontwikkeling van meer SNELHEID, POWER, EXPLOSIVITEIT en KRACHT. De fysieke krachttraining is hierbij een onmisbaar element.


Je kunt de BESTE SPELER ter wereld zijn maar als je (regelmatig) GEBLESSEERD bent dan kun je niks laten zien. Geef blessures géén kans door je lichaam zo goed te trainen dat er voor jou geen weken bivakkeren op de bank bijzit. STERKER WORDEN en het vergoten van de POWER OUTPUT maken het lichaam veel beter bestand tegen de invloeden van buitenaf.


Het is tijd om indruk te maken en te vechten voor je plek, want als jij dat niet doet, doet iemand anders het wel!


Ben je benieuwd naar onze werkwijze? Bel nu naar  024-3661489 of stuur een  mail en maak direct een afspraak voor de GRATIS TRY OUT bij de Eastside Soccer Academy.


Bron: https://www.eastsidesocceracademy.nl/


So what are you waiting for? Call or email us TODAY and get started! Hope to see you soon!

Een PERSOONLIJKE benadering van de trainingen is zeer belangrijk. Geen enkele oefening is verplicht als het gaat om het behalen van resultaat in de gym. Het programma moet bestaan uit oefeningen die geschikt zijn voor jou en niet voor iemand anders. Dit is van groot belang en klinkt als simpele informatie maar het uitblinken in simpelheid blijft te ingewikkeld voor velen!  

 

THE RIGHT MOVEMENTS FOR YOUR BODY. NOT SOMEONE ELSE'S!

 

Het is tijd voor een intelligente (Re)start van jouw trainingen. Stay healthy and get results. In MOVEMENT we TRUST. Start now and Become strong and awesome.

Dit PROGRAMMA zorgt voor KRACHT, een HOGE FATBURN én er is de opbouw en ontwikkeling van SPIERMASSA. Géén ouderwetse bodybuilding-achtige praktijken maar een SNEL, STERK en EXPLOSIEF lichaam. Een up-to-date movement based programma voor een optimaal resultaat. STERKER WORDEN, SPIERMASSA opbouwen, een ijzersterke conditie ontwikkelen en meer POWER verkrijgen! Er is geen aandacht voor de traditionele slaapverwekkende cardio activiteiten want de meest gespierde, strakke en sterke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door trainingen vanuit een SLIMME STRATEGIE en intelligent trainingssysteem.  

 

LOOK GOOD. BE STRONG. BE FAST.  BE FLEXIBLE.

 

Is het jouw doelstelling om sterker te worden, spiermassa te ontwikkelen, atletisch vermogen te ontwikkelen, de conditie op te bouwen tot een compleet en hoog niveau van fitheid dan is dit programma absoluut geschikt voor jou. START now and Become Strong & Awesome!