BLOG

TIP: DUMBBELL JUMP SQUAT VOOR MEER POWER

JUMP HIGHER. RUN FASTER. GET STRONGER.


De focus ligt op het ontwikkelen van Power!


Deze explosieve oefening activeert de fast twitch spiervezels en het centrale zenuwstelsel om zoveel mogelijk spiervezels en motor units te recruteren. Het aantal herhalingen ligt laag vanwege de focus op het leveren van zoveel mogelijk explosiviteit en de kwaliteit van de uitvoering is hier belangrijker dan het creeren van spiervermoeidheid. De focus ligt op het ontwikkelen van POWER ... NIET van moe worden ... en ook de spierverzuring is géén doelstelling.


Voor de ontwikkeling van POWER kun je deze oefening bij voorkeur direct na de (dynamische) warming up uitvoeren en voor wat betreft de sets/reps kun je kiezen voor 10 sets van 3 herhalingen met 30 seconden rust. Gebruik als gewicht ongeveer 55% van de 1RM.


Als de doelstelling spiermassa ontwikkelen is dan kun je de training afsluiten met deze oefening. Als Metabolic strength finisher is dit een uitstekende manier om jouw training af te sluiten. Kies dan voor 3 sets van 10 herhalingen met een zwaarder gewicht. Verzuring en vermoeidheid mag hier wel aanwezig zijn.

PLYOMETRISCHE TRAINING


Plyometrische oefeningen zijn onmisbaar voor een sporter!


De Dumbbell squat jump behoort tot de plyometrische oefeningen en deze zijn zeer belangrijk voor een sporter! Als verbinding tussen de gym en het veld is dit absoluut een onmisbaar element. Het opbouwen van power, kracht, explosiviteit en snelheid in de gym met een transfer naar de sport.


Plyometrische training refereert aan een trainingsmethode om in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk kracht te genereren. Dit wordt ook wel Power (lees: kracht) of explosiviteit genoemd. Plyometrische training wordt ook vaak simpelweg 'sprongtraining' genoemd maar dit klopt niet. 'Springen' is hier slechts een onderdeel van. Zo is er ook plyometrische training voor het bovenlichaam. Bij deze vorm van training wordt o.a. veel gebruik gemaakt van de medicijn ballen.


Door plyometrische training vergroot je het vermogen om meer kracht en explosiviteit te kunnen leveren. Deze vorm van trainen behoort daardoor tot één van de grootste innovaties van de laatste 25 jaar op het gebied van training. Trainers en spelers zagen snel de grote mogelijkheden om met deze oefeningen hun sportprestaties te vergroten.

DE SAAIE WETENSCHAP


Volgens sportwetenschappers van AUT University in Nieuw-Zeeland verhogen jumpsquats de aanmaak van testosteron aan het einde van een beentraining, zodat je meer spiermassa en kracht opbouwt. Volgens sommige studies verhoogt de toevoeging van plyometrics aan krachttraining de toename van je kracht en vooral je power. Kennelijk prikkelen bijvoorbeeld jumpsquats je beenspieren op een andere manier dan reguliere krachttraining.


De onderzoekers vroegen zich af of plyometrische training werkt via anabole hormonen. De ratio tussen het spierafbrekende cortisol en het spieropbouwende testosteron tijdens en vlak na een training voorspelt volgens wetenschappers de mate waarin die training je spieren vergroot en sterker maakt.

GET SOCCER STRONG


Sportspecifieke krachttraining vereist begeleiding van specialisten. De tijden van willekeurig een sportschool binnen lopen en een oefening doen zijn voorbij!


Tijden zijn veranderd en we weten nu te veel over kwaliteit van bewegen en hoe we atleten kunnen bouwen om iemand op de eerste dag meteen in het diepe te gooien. In plaats daarvan nemen we de tijd om ervoor te zorgen dat onze atleten eerst goed bewegen. Daarom is het zo speciaal wat we hier bij de Eastside Soccer Academy doen.


Het is geen 'one-size-fits-all' benadering van de training en het zal waarschijnlijk ook geen trending topic worden. Maar wat we hier doen is uniek omdat we de sterke en zwakke punten van de sporter bepalen en vervolgens maken wij een op maat gemaakt programma om het beste uit de sporter naar boven te halen.


Wil jij werken aan jouw persoonlijke doelstellingen en ben je benieuwd naar onze werkwijze? Lees hier mijn artikel over het ontwikkelen van de perfecte atleet of stuur ons een  mail om direct te starten met jouw GRATIS try out bij de Eastside Soccer Academy.


Hope to see you soon,


Patric Verhoeven

Een PERSOONLIJKE benadering van de trainingen is zeer belangrijk. Geen enkele oefening is verplicht als het gaat om het behalen van resultaat in de gym. Het programma moet bestaan uit oefeningen die geschikt zijn voor jou en niet voor iemand anders. Dit is van groot belang en klinkt als simpele informatie maar het uitblinken in simpelheid blijft te ingewikkeld voor velen!  

 

THE RIGHT MOVEMENTS FOR YOUR BODY. NOT SOMEONE ELSE'S!

 

Het is tijd voor een intelligente (Re)start van jouw trainingen. Stay healthy and get results. In MOVEMENT we TRUST. Start now and Become strong and awesome.

Dit PROGRAMMA zorgt voor KRACHT, een HOGE FATBURN én er is de opbouw en ontwikkeling van SPIERMASSA. Géén ouderwetse bodybuilding-achtige praktijken maar een SNEL, STERK en EXPLOSIEF lichaam. Een up-to-date movement based programma voor een optimaal resultaat. STERKER WORDEN, SPIERMASSA opbouwen, een ijzersterke conditie ontwikkelen en meer POWER verkrijgen! Er is geen aandacht voor de traditionele slaapverwekkende cardio activiteiten want de meest gespierde, strakke en sterke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door trainingen vanuit een SLIMME STRATEGIE en intelligent trainingssysteem.  

 

LOOK GOOD. BE STRONG. BE FAST.  BE FLEXIBLE.

 

Is het jouw doelstelling om sterker te worden, spiermassa te ontwikkelen, atletisch vermogen te ontwikkelen, de conditie op te bouwen tot een compleet en hoog niveau van fitheid dan is dit programma absoluut geschikt voor jou. START now and Become Strong & Awesome!