BLOG

AFVALLEN = NEGATIEVE ENERGIEBALANS ONTWIKKELEN + KRACHTTRAINING + CONDITIONING

AFVALLEN (PUNT)

 

De reguliere cardio is enorm saai en bovendien niet eens nodig!

 

Als je wilt afvallen (lees: six pack ontwikkelen) dan is krachttraining inclusief het element van conditioning de sleutel naar succes voor wat betreft de training. Krachttraining en conditioning zetten de stofwisseling niet een paar tandjes lager, zoals de reguliere cardio, maar juist een paar tandjes hoger en het lichaam verbruikt continu meer calorieën. Dus niet alleen als je traint, maar ook als je in de auto zit, op je werkt bent of slaapt.

 

Krachttraining helpt niet alleen om een negatieve energiebalans te creëren, het zorgt ook voor behoud van spiermassa tijdens het afvallen. Daardoor blijft jouw energieverbruik optimaal, blijf je afvallen en er ontstaat een hoge constante metabolisme.

 

Door spiermassa op te bouwen val je nog sneller af en is het makkelijker om op gewicht te blijven.

 

Met betrekking tot deze zeer populaire doelstelling wordt in de meeste fitnesscentra nog steeds vooral de cardio training aanbevolen om het afvallen te ondersteunen, maar is dat terecht? Absoluut niet vanuit mijn visie op training!

 

Cardio training is niet nodig om af te vallen, de energiebalans heeft de leiding en de factor van arbeid moet volgen.

HET 'GEHEIM' VAN EEN STRAKKE BUIK ZIT HEM DUS VOORAL IN JOUW VOEDING!

 

Je kunt je elke dag helemaal suf trainen, maar als je daarnaast niet je voeding aanpast zullen jouw buikspieren helaas nog steeds verscholen blijven onder een laagje vet. Je kunt ook veel beter kijken naar je lichaamssamenstelling met betrekking tot je spiermassa en vetpercentage dan naar het aantal kilo's op de weegschaal.

 

In de basis is het 'proces' van afvallen heel simpel, je moet meer energie verbruiken dan dat je binnenkrijgt.

 

Daarom is de energiebalans ook een wet:

 

De Natuurkundige wet van de Thermodynamica en aan deze wet valt niet te tarten.

 

Lichaamsgewicht verliezen is echt geen rocket-science maar het wordt wel wat ingewikkelder om het vetpercentage te verlagen en tegelijkertijd zoveel mogelijk spiermassa te behouden.

 

Voeding is de sleutel naar succes en krachttraining is hierin een essentieel onderdeel, omdat je de spieren constant een prikkel van progressieve overload moet geven.

 

Voeding is de belangrijkste determinant om het vetpercentage te verlagen, krachttraining is nodig om het verlies van spiermassa te minimaliseren en te zorgen voor een goede lichaamsbouw en cardio is absoluut niet nodig!

 

En met betrekking tot de buikspieren. We hebben ze allemaal. Ja, jij ook. Ze zijn alleen niet bij iedereen zichtbaar en dit heeft met één ding te maken: een te hoog vetpercentage. Als jij je vetpercentage naar beneden brengt dan komen ze uiteindelijk tevoorschijn.

 

Dit is zelfs zonder ook maar één buikspieroefening te doen en ook de reguliere cardio is niet nodig!

Misschien moet je ook eens kiezen voor een andere benadering door te gaan werken aan een betere gezondheid in plaats van telkens maar weer de focus te leggen op afvallen. Afvallen is immers 'slechts' een positief gevolg van een gezonder leven. De energiebalans heeft dus de leiding en je moet een negatieve energiebalans ontwikkelen, maar wat is dat precies?


DE DAGELIJKSE ENERGIEBALANS IS OPGEBOUWD UIT DRIE ONDERDELEN


1) De ruststofwisseling


2) Het thermische effect van voeding


3) Het thermische effect van arbeid


Om je lichaam ertoe te dwingen het teveel aan lichaamsvet als energiebron te gebruiken zul je moeten zorgen voor een negatieve energiebalans. Een negatieve energiebalans betekent dat je meer energie verbruikt (arbeid) dan je middels je voeding binnenkrijgt.


Om je lichaam ertoe te dwingen het teveel aan lichaamsvet als energiebron te gebruiken zul je moeten zorgen voor een negatieve energiebalans. Een negatieve energiebalans betekent dat je meer energie verbruikt (arbeid) dan je middels je voeding binnenkrijgt.


HOE MOET JE DIT BEREIKEN?


De ruststofwisseling moet omhoog en dit is zowel te bereiken middels de voeding als door krachttraining.


De krachttraining inclusief conditioning en geen cardio is uiteraard een onmisbare factor, maar jouw voeding is vele malen belangrijker. You can't out-exercise a bad diet! Maar alleen een goede voeding is niet genoeg, je moet ook aan krachttraining doen inclusief conditioning. Cardio is niet nodig en over supplementen wil ik het nog niet eens hebben, want als de echte voeding niet in orde is dan zijn supplementen waardeloos!

CONCLUSIE


Je kunt jezelf elke dag helemaal suf trainen, maar als je daarnaast niet je voeding aanpast is er weinig resultaat en zullen jouw buikspieren helaas verscholen blijven onder een laagje vet. Je kunt ook veel beter kijken naar je lichaamssamenstelling met betrekking tot je spiermassa en vetpercentage dan naar het aantal kilo's op de weegschaal. De hoeveelheid vetvrije massa in je lijf zegt iets over je gezondheid. Hoe meer vetvrije massa je hebt, hoe minder risico je loopt op ziektes en andere ellende. Maar op je vetpercentage heeft sporten eigenlijk verbazingwekkend weinig invloed.


In Amerika zegt men: 'Abs are made in the kitchen'.


En hoewel deze uitspraak letterlijk niet helemaal correct is moeten we de strekking ervan serieus nemen!


Maar, waarom klopt deze uitspraak 'anatomisch' gezien niet?


Iedereen heeft vanaf zijn/haar geboorte buikspieren, oftewel die heeft het lichaam al voor je gemaakt. Die maak je niet zelf, laat staan in de keuken. Maar voeding heeft wel het grootste effect op het creëren van een calorietekort en daarmee het verlagen van je vetpercentage wat vervolgens weer voor zichtbare buikspieren zorgt. Het ontwikkelen van de buikspieren daarentegen doe je toch echt in de gym.


Het is dus niet 'of-of', maar 100% 'en-en', dus als je vetmassa wilt kwijtraken, is het vooral noodzaak om op je voeding te letten. Als je enkel gaat sporten en daarbij niet je eetpatroon verandert, gebeurt er bijna niks tot heel weinig!

Een PERSOONLIJKE benadering van de trainingen is zeer belangrijk. Geen enkele oefening is verplicht als het gaat om het behalen van resultaat in de gym. Het programma moet bestaan uit oefeningen die geschikt zijn voor jou en niet voor iemand anders. Dit is van groot belang en klinkt als simpele informatie maar het uitblinken in simpelheid blijft te ingewikkeld voor velen!  

 

THE RIGHT MOVEMENTS FOR YOUR BODY. NOT SOMEONE ELSE'S!

 

Het is tijd voor een intelligente (Re)start van jouw trainingen. Stay healthy and get results. In MOVEMENT we TRUST. Start now and Become strong and awesome.

Dit PROGRAMMA zorgt voor KRACHT, een HOGE FATBURN én er is de opbouw en ontwikkeling van SPIERMASSA. Géén ouderwetse bodybuilding-achtige praktijken maar een SNEL, STERK en EXPLOSIEF lichaam. Een up-to-date movement based programma voor een optimaal resultaat. STERKER WORDEN, SPIERMASSA opbouwen, een ijzersterke conditie ontwikkelen en meer POWER verkrijgen! Er is geen aandacht voor de traditionele slaapverwekkende cardio activiteiten want de meest gespierde, strakke en sterke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door trainingen vanuit een SLIMME STRATEGIE en intelligent trainingssysteem.  

 

LOOK GOOD. BE STRONG. BE FAST.  BE FLEXIBLE.

 

Is het jouw doelstelling om sterker te worden, spiermassa te ontwikkelen, atletisch vermogen te ontwikkelen, de conditie op te bouwen tot een compleet en hoog niveau van fitheid dan is dit programma absoluut geschikt voor jou. START now and Become Strong & Awesome!