BLOG

DE OP ÉÉN NA BESTE OEFENING VOOR DE BUIKSPIEREN

MET WETENSCHAPPELIJK & ELEKTRISCH BEWIJS

 

Eindelijk duidelijkheid over de beste oefening voor de buikspieren!

 

Één van de meest gestelde vragen in de fitness branche is:

 

'Wat is de beste oefening voor de buikspieren?'

 

Er is veel discussie maar het antwoord op deze vraag is eigenlijk heel erg simpel:

 

'De beste oefening voor de buikspieren bestaat niet!'

 

Er bestaan juist zeer veel goede en effectieve oefeningen om de buikspieren te trainen, maar om toch eindelijk een antwoord te krijgen op deze vraag kunnen we uiteraard de wetenschap erbij betrekken en elektriciteit!

 

INLEIDING

 

Er zijn een aantal wetenschappelijke studies opgedoken die roepen dat compound oefeningen, zoals de squat, deadlift en push press, de rompspieren beter zouden activeren dan geïsoleerde oefeningen.

 

Door deze studies geloven veel krachtsporters helaas ten onrechte dat het uitvoeren van alleen deze compound oefeningen voldoende is om de core spieren sterker te maken, maar aanvullend onderzoek heeft verder aangetoond dat push up's voor veel meer activiteit in de rectus abdominus zorgen dan bijvoorbeeld de squat en de deadlift.

 

Daarbij zorgen de vele verschillende definities, meningen en opvattingen van het woordje 'core' ook voor veel misverstanden met betrekking tot het trainen van de buikspieren als onderdeel van de rompspieren.

DE CORE

 

Met de core, wat kern betekent, wordt bij training het merendeel van het lichaam bedoeld: met name alles tussen de borstspieren en de bovenbenen. De buik- en rugspieren maken een belangrijk deel van de core uit. De laatste jaren is dit deel van het lichaam steeds belangrijker geworden bij het sporten.

 

Niet alleen is er meer inzicht verkregen in de manier waarop we de kern van ons lichaam gebruiken, ook de oefeningen om dit deel te versterken zijn steeds efficiënter geworden. De core speelt een grote rol bij alle (sport) bewegingen die we maken.

 

Of je nu tennist, voetbalt, turnt of supersoldaat bent in het leger: een sterke core zorgt voor een algemeen betere beheersing van het lichaam en betere prestaties. Vandaar ook dat je ziet dat steeds meer sporters allround goed gebouwd zijn en niet alleen tijd besteden aan het trainen van die delen van het lichaam die voor de betreffende sport het belangrijkst lijken en elke beweging komt voort uit de kern.

 

WAT IS DE BESTE OEFENING VOOR DE BUIKSPIEREN?

 

Zoals gezegd bestaat de beste oefening voor de buikspieren niet en verder is dit een heel subjectief begrip, want het antwoord begint altijd met de vraag: 'Het beste voor wie?'

 

De Ab wheel roll-out is een geweldige oefening maar wel voor de gevorderde sporter en niet voor de beginnende sporter. Voor dit artikel is gekeken naar de beste oefening voor de buikspieren op basis van spier activatie uit EMG research.

 

Tijdens een studie uit 2010 hebben bewegingswetenschappers het volgende ontdekt:

 

De Swiss ball roll-out en de Swiss ball pike zijn de meest effectieve oefeningen die de rectus abdominis, external en internal obliques en de latissimus dorsi spieren het meest activeren. Daarbij is de belasting op de lumbar paraspinals en de rectus femoris minimaal.

SWISS BALL PIKE & ROLLOUT COMBO


Door deze twee oefeningen te combineren ontstaat één zeer effectieve oefening voor de buikspieren.


Uiteraard bestaan er enorm veel effectieve oefeningen voor de buikspieren en je moet zeker niet alleen deze oefening uitvoeren. Conclusie: we hebben nu wel antwoord op één van de meest gestelde vragen uit de fitness branche maar omdat de beste oefening niet bestaat kunnen we deze oefening als de één na beste oefening voor de buikspieren kwalificeren.


SUMMARY


Nu is het niet zo dat je de gehele focus op deze oefening moet leggen en je kunt jezelf elke dag helemaal suf trainen, maar als je daarnaast niet je voeding aanpast zullen jouw buikspieren helaas nog steeds verscholen blijven onder een laagje vet.


Abs are made in the kitchen: het 'geheim' van een sterke en strakke buik zit hem dus vooral in je voeding en de ultieme six-pack workout bestaat toch echt uit compound oefeningen als pull up's, push up's, squat, deadlift en de farmers walk. Daarbij is een element van conditioning om door middel van krachttraining een hoge hartslag te ontwikkelen onmisbaar: de Tabata methode is hier mijn persoonlijke favoriet.

BULLETPROOF YOUR BODY


Dit PROGRAMMA zorgt voor KRACHT, een HOGE FATBURN én er is de opbouw en ontwikkeling van SPIERMASSA. Géén ouderwetse bodybuilding-achtige praktijken maar een SNEL, STERK en EXPLOSIEF lichaam. Een up-to-date movement based programma voor een optimaal resultaat. STERKER WORDEN, SPIERMASSA opbouwen, een ijzersterke conditie ontwikkelen en meer POWER verkrijgen! Er is geen aandacht voor de traditionele slaapverwekkende cardio activiteiten want de meest gespierde, strakke en sterke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door trainingen vanuit een SLIMME STRATEGIE en intelligent trainingssysteem.


Géén ouderwetse bodybuilding-achtige praktijken maar een SNEL, STERK en EXPLOSIEF lichaam!


Trainingen met een HOGE intensiteit. Het gebruik van losse materialen en compound oefeningen. SLAMS, SWINGS, JUMPS en SPRINTS voor POWER. Weinig herhalingen met zware gewichten voor KRACHT, veel reps met lichte gewichten voor de SPIERPOMP en medium reps voor KRACHT cq. UITHOUDINGSVERMOGEN (lees: conditie). De METABOLIC FINISHER is een mooie benaming voor een aantal oefeningen die samen heel veel energie verbruiken en de VETVERBRANDING een enorme boost geven. Deze ‘finisher’ doe je als laatste onderdeel van de training. Hierdoor gaat de HARTSLAG omhoog waardoor nog extra calorieën verbrand worden, dit gaat zelfs na de training nog door! De METABOLIC FINISHER kan ook worden aangepast zodat deze is gericht op extra spiergroei of power.


Tenslotte, géén enkele oefening is verplicht als het gaat om het behalen van resultaat in de gym. Het programma moet bestaan uit oefeningen die geschikt zijn voor jou en niet voor iemand anders. Dit is van groot belang en klinkt als simpele informatie maar het uitblinken in simpelheid blijft te ingewikkeld voor velen!


Het is tijd voor een intelligente (Re)start van jouw trainingen. Stay healthy and get results. In MOVEMENT we TRUST. Start now and Become strong and awesome ... // Meer informatie

Een PERSOONLIJKE benadering van de trainingen is zeer belangrijk. Geen enkele oefening is verplicht als het gaat om het behalen van resultaat in de gym. Het programma moet bestaan uit oefeningen die geschikt zijn voor jou en niet voor iemand anders. Dit is van groot belang en klinkt als simpele informatie maar het uitblinken in simpelheid blijft te ingewikkeld voor velen!  

 

THE RIGHT MOVEMENTS FOR YOUR BODY. NOT SOMEONE ELSE'S!

 

Het is tijd voor een intelligente (Re)start van jouw trainingen. Stay healthy and get results. In MOVEMENT we TRUST. Start now and Become strong and awesome.

Dit PROGRAMMA zorgt voor KRACHT, een HOGE FATBURN én er is de opbouw en ontwikkeling van SPIERMASSA. Géén ouderwetse bodybuilding-achtige praktijken maar een SNEL, STERK en EXPLOSIEF lichaam. Een up-to-date movement based programma voor een optimaal resultaat. STERKER WORDEN, SPIERMASSA opbouwen, een ijzersterke conditie ontwikkelen en meer POWER verkrijgen! Er is geen aandacht voor de traditionele slaapverwekkende cardio activiteiten want de meest gespierde, strakke en sterke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door trainingen vanuit een SLIMME STRATEGIE en intelligent trainingssysteem.  

 

LOOK GOOD. BE STRONG. BE FAST.  BE FLEXIBLE.

 

Is het jouw doelstelling om sterker te worden, spiermassa te ontwikkelen, atletisch vermogen te ontwikkelen, de conditie op te bouwen tot een compleet en hoog niveau van fitheid dan is dit programma absoluut geschikt voor jou. START now and Become Strong & Awesome!