BLOG

IN SEASON: KRACHTTRAINING TIJDENS HET SEIZOEN IS NODIG

IN SEASON: SPORTSPECIFIEKE KRACHTTRAINING TIJDENS HET SEIZOEN IS NODIG

 

Tijdens het seizoen kun je prima aan krachttraining doen maar er zijn wel een aantal elementen en factoren waar rekening mee gehouden dient te worden.

 

Ik werk heel veel met voetballers en ik verzorg met name de sportspecifieke krachttraining. Het off season

is een perfecte periode om te werken aan jouw lichaam ... maar de in season periode mag je zeker niet vergeten!

 

Dit is wel een controversieel onderwerp omdat je met veel externe factoren te maken hebt:

 

Er zijn uiteraard de reguliere voetbaltrainingen en wedstrijden, er is de druk, de verschillende karakters en de motivatie levels die schommelen. Dus als je daar de krachttraining aan wilt toevoegen dan moet je wel rekening houden met deze factoren en dat is voor een trainer niet makkelijk.

 

Het belangrijkste voordeel om te onthouden is dat je tijdens het seizoen absoluut aan sportspecifieke krachttraining kan doen, daar valt veel winst te behalen en deze periode noemen we het in season.

 

Disclaimer: Ik heb ervaring met pro voetballers, amateurs en kinderen en ook hierin zit veel verschil met de aanpak van trainingen. Bij de pro’s gaat het letterlijk om winnen en verliezen en ook is het beroepsmatig, dus dat is uiteraard een belangrijk element wat minder van belang is bij amateurs en kinderen. Dit heeft wel allemaal invloed op het trainingsschema.

 

Hier volgen twee belangrijke richtlijnen die je moet aanhouden bij de krachttraining tijdens het seizoen.

#1 - ZORG NIET VOOR UITPUTTING: SPIERPIJN IS NIET DE DOELSTELLING!

 

Don't make the players sore!

 

Als je op een hoge intensiteit traint dan word je vroeg of laat vermoeid en uitgeput maar dit is niet jouw doelstelling. Het zal wel gebeuren en hier moet je rekening mee houden. Zeker tijdens het seizoen moet je dit proberen te minimaliseren.

 

Tijdens het seizoen worden de voetbaltrainers betaald en/of afgerekend op één ding: Winnen!

 

Dus als ik op een doordeweekse dag de jongens zo hard laat trainen dat ze hiervan een week moeten herstellen dan is dat niet goed. Zeker niet als ze op de dag van de wedstrijd geen bal meer kunnen raken.

 

Mijn doelstelling is om de power te bewaren tijdens het seizoen en de vermoeidheid te beperken op de dag van de wedstrijd om zo fit als mogelijk te zijn. Hoewel dit misschien simpel klinkt is het dat niet en daarom is het van groot belang om op zoek te gaan naar een specialist op het gebied van sportspecifieke krachttraining en niet zomaar naar een willekeurige, low-budget sportschool of die ene mooie gym op loopafstand!

 

Tijdens het seizoen zal ik niet werken met te ingewikkelde methoden of nieuwe oefeningen en het volume zal lager liggen dan in het off season. Ook zal ik hier kiezen voor oefeningen met weinig excentrische belasting op het lichaam.

 

Note: Tijdens het seizoen kun (lees: moet) je zeker aan krachttraining doen, alleen is het wel heel belangrijk om hierin ook de juiste progressie te volgen. Waarom? Zodat je optimaal kan functioneren tijdens de reguliere voetbaltrainingen en zeker tijdens de wedstrijden omdat dit immers het belangrijkste is. Je bent voetballer, krachttraining is ter ondersteuning en komt op de tweede plaats.

#2 - CONSOLIDEREN VAN STRESS


Punt 1 en 2 gaan in principe hand in hand met elkaar. Als je de hoeveelheid stress op het lichaam goed kunt reguleren dan kun je zorgen voor een optimale prestatie op game day. Er zijn vele mogelijkheden en ook zijn er de vele bekende wegen die naar Rome leiden maar ik ben een groot voorstander van de high-low methode, waarbij je wisselt tussen een trainingsdag met een hoge intensiteit en een dag met een lage intensiteit.


Maar als ik het heb over een lage intensiteit wil dit niet zeggen dat de training niks voorstelt. Het kan zo zijn dat je zeker moe de gym uitstapt maar dat heeft meer te maken met de stress op het lichaam, spieren en gewrichten en het centrale zenuwstelsel.


Tijdens het seizoen zou je dan te maken hebben met twee trainers, de voetbaltrainer en de krachttrainer en hoe beter deze samenwerken, des te beter de situatie voor de voetballer is.


Helaas is dit nog niet de praktijk. In vele gevallen zijn voetbaltrainers en/of de beleidsbepalers van de clubs helaas nogal sceptisch over de krachttraining en is er altijd nog die angst om een bodybuilder te worden ...


Daarom is het van groot belang om op zoek te gaan naar een specialist op het gebied van sportspecifieke krachttraining en niet zomaar naar een willekeurige, low-budget sportschool of die ene mooie gym op loopafstand!


Aan de andere kant zijn er nog steeds veel krachttrainers en personal trainers die voetballers willen trainen, maar niet over de juiste kennis beschikken en die kunnen inderdaad veel schade toe brengen aan een sporter.

SUMMERY

 

Willekeurig een aantal spieren trainen in de sportschool is iets compleet anders dan het volgen van sportspecifieke krachttraining middels een persoonlijke periodisering gericht op het verbeteren van jouw prestaties! Ondoordacht met krachttraining aan de slag gaan kan averechts werken, met blessures als uiterste consequentie. Kortom, voetballers horen thuis in de gym maar ze moeten wel functioneel trainen en niet als een bodybuilder.

 

Is het jouw doelstelling om sneller, sterker en explosiever te worden dan kan de krachttraining hierin een zeer groot verschil maken en de Eastside Soccer Academy bied professionele begeleiding om te werken aan deze doelstellingen.

 

Vanuit onze visie werken wij met een dynamische trainingsmethode gericht op het vergroten van de maximale kracht, explosiviteit en snelheid maar je bent slechts zo sterk als jouw zwakste schakel dus daarbij besteden wij ook veel aandacht aan het verhelpen en voorkomen van blessures.

 

Wil jij tijdens het seizoen werken aan jouw persoonlijke doelstellingen en ben je benieuwd naar onze werkwijze?

 

Lees hier mijn artikel over het ontwikkelen van de perfecte atleet of stuur ons een  mail om direct te starten met jouw GRATIS try out bij de Eastside Soccer Academy.

IN SEASON TRAINING IS HERE!

THERE IS NO MAINTAIN. YOU'RE GETTING STRONGER OR YOU'RE GETTING WEAKER.

 

Sportspecifieke krachttraining tijdens het seizoen is nodig en er is enorm veel winst te behalen. Sterk, fit en explosief blijven tijdens het seizoen met daarbij het voorkomen van (chronische) blessures zijn de belangrijkste voordelen. Bij de sportspecifieke krachttraining tijdens het seizoen is het ook géén wedstrijd wie de meeste kilo's kan tillen. Het gaat om slim trainen vanuit een effectief programma om gedurende het seizoen sterk en fit te blijven.

 

Gedurende het lange wedstrijdseizoen kan een sporter die buiten het seizoen (off season) kracht en explosiviteit heeft opgebouwd deze belangrijke kwaliteiten verliezen als de krachttraining stopt. Dit is vaak terug te zien aan het einde van het seizoen, wanneer juist deze kenmerken ongetwijfeld hun voordelen zouden hebben in het belangrijkste deel van de competitie. Immers daar is de sporter het meest kwetsbaar voor blessures. Laat dit jou niet gebeuren!  

 

Dit complete In Season programma is ontwikkeld op basis van de fundamentele bewegingspatronen voor meer power, explosiviteit, kracht en snelheid.

 

Het trainen op deze manier zal je een voordeel geven, met name laat in het seizoen, ten opzichte van tegenstanders die al het werk in de gym 'slechts' voor het off season bewaart. En dat is nou juist het doel van al dat werk met die gewichten. Blijf werken. Altijd. Hard work pays off! Start vandaag met het In Season programma van de Eastside Soccer Academy. GET SOCCER STRONG en geef blessures géén kans ... // Start Nu // GO!

 

#Inseason #Strength #Power #Speed #Sportspecifiek #Trainingsschema #Personal #Custom #Training #Power #Strong #Awesome

Een PERSOONLIJKE benadering van de trainingen is zeer belangrijk. Geen enkele oefening is verplicht als het gaat om het behalen van resultaat in de gym. Het programma moet bestaan uit oefeningen die geschikt zijn voor jou en niet voor iemand anders. Dit is van groot belang en klinkt als simpele informatie maar het uitblinken in simpelheid blijft te ingewikkeld voor velen!  

 

THE RIGHT MOVEMENTS FOR YOUR BODY. NOT SOMEONE ELSE'S!

 

Het is tijd voor een intelligente (Re)start van jouw trainingen. Stay healthy and get results. In MOVEMENT we TRUST. Start now and Become strong and awesome.

Dit PROGRAMMA zorgt voor KRACHT, een HOGE FATBURN én er is de opbouw en ontwikkeling van SPIERMASSA. Géén ouderwetse bodybuilding-achtige praktijken maar een SNEL, STERK en EXPLOSIEF lichaam. Een up-to-date movement based programma voor een optimaal resultaat. STERKER WORDEN, SPIERMASSA opbouwen, een ijzersterke conditie ontwikkelen en meer POWER verkrijgen! Er is geen aandacht voor de traditionele slaapverwekkende cardio activiteiten want de meest gespierde, strakke en sterke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door trainingen vanuit een SLIMME STRATEGIE en intelligent trainingssysteem.  

 

LOOK GOOD. BE STRONG. BE FAST.  BE FLEXIBLE.

 

Is het jouw doelstelling om sterker te worden, spiermassa te ontwikkelen, atletisch vermogen te ontwikkelen, de conditie op te bouwen tot een compleet en hoog niveau van fitheid dan is dit programma absoluut geschikt voor jou. START now and Become Strong & Awesome!