BLOG

TIP: DE AB WHEEL & PULL UP STRENGTH CHALLENGE

DO THE AB WHEEL ROLLOUT: KEEP IT SIMPLE!

 

De ab wheel rollout is net als de squat een compound oefening en één van de zwaarste oefeningen voor de buikspieren die er bestaat.

 

Op zoek naar een zeer effectieve oefening voor de buikspieren?

 

Maak kennis met de ab wheel rollout.

 

Deze 'old school' oefening is een positieve aanslag op de buikspieren en daar kan geen andere oefening aan tippen! Voor een beginner is deze oefening absoluut niet aan te radenen kun je beter starten met de reguliere core strength & stability training, maar zodra je ook aan deze oefening mag beginnen is het moeilijk om een andere oefening te vinden die de anterior core zo kan aanspreken als de ab wheel rollout.

 

De eerste doelstelling is het behalen van 20 herhalingen met een posterior pelvic tilt (aangespannen bilspieren) en dan ben je ook meteen een echte bad ass.

 

WAT JE MOET WETEN

 

Het trainen met de ab wheel is een zeer effectieve methode voor met name de buik- en rugspieren.

 

Als 'apparaat' is de ab wheel ook één van die zeldzame uitzonderingen: Er bestaan zeer veel apparaten

om de buikspieren te trainen en de vele reguliere sportscholen staan er vol mee, maar 95-99% van deze

apparaten is juist slecht voor het lichaam. Met name voor de wervelkolom en de tussenwervelschijven!

 

Nog een groot nadeel ... de rugspieren worden veelal verkeerd belast wanneer je gaat trainen met deze

apparaten. Dit heeft vaak te maken met het feit dat deze apparaten zich richten op het nabootsen van

oefeningen als de sit up en crunch en met deze oefeningen moet je meteen stoppen!

 

De ab wheel is dus één van die zeldzame uitzonderingen! Waarschijnlijk is het zelfs ook één van de zwaarste oefeningen voor de buikspieren die er bestaat.

OVER DE PULL UP'S & DE AB WHEEL

 

Ook de pull up is een old school oefening: zeer belangrijke voor het bovenlichaam en als je niet in staat bent om minimaal 10 correcte pull up's te doen dan wordt het hoogste tijd om hier prioriteit aan te geven!

 

Er zijn uiteraard meerdere manieren om dit te bereiken maar de iso-hold pull up en de ab wheel rollout behoren tot een van mijn favoriete methoden om sterker te worden. Zeker als je deze twee oefeningen gaat combineren met de pull up! Waarom? En wat is de gedachte hierachter?

 

De beweging die je maakt bij de ab wheel rollout is gelijk aan de beweging die je maakt bij de pull up: strakke buikspieren, hollow core met een explosie aan de top van de finish! En bij de pull up's probeer ik altijd te eindigen met de duimen in de oksels en daarbij probeer ik de ellebogen naar achteren te trekken.

 

STERKER WORDEN? TAKE A CHALLENGE!

 

Zorg voor een uitdaging ... zonder uitdagingen wordt het menselijk lichaam zwak.

 

We gedijen bij het verleggen van onze grenzen, het bereiken van doelen en het verbreken van persoonlijke records. Dan presteren we beter, zien we er beter uit en hebben we het gevoel dat we echt leven: Laten we wel wezen, of je gaat vooruit of achteruit! Er is niet zoiets als een onderhoudsfase, want matiging van training kan gemakkelijk omslaan in stagnatie.

 

En stilstand is achteruitgang. Dus als we onszelf willen verbeteren, moeten we zoeken naar nieuwe uitdagingen, we moeten strijden en overwinnen! En een challenge is eenvoudig toe te passen en een challenge is leuk!

UPPER BODY STRENGTH CHALLENGE


A1) Iso-hold pull up - 10 sec blijven hangen in de bovenste positie

A2) Ab wheel rollout - 10 herhalingen

A3) Pull up - 1 herhaling


Deze giant tri-set doe je in totaal 10 keer. Uiteraard alles uitvoeren met een perfecte techniek en als rust kun je 30-60 seconden aanhouden na de pull up ... maar het is wel de bedoeling om dit telkens te verkorten. Het is absoluut geen probleem als je de eerste keer niet meteen alle herhalingen kunt uitvoeren ... het is immers een challenge. Veel succes! Give it a try and let me know how you did!


SUMMARY & WRAPPING UP


Okay that’s it from me.


As you can see, lots going on and lots coming up in the future here at Eastside Performance.


As always, thanks for your support and we hope to see you at the gym soon!


Send me a message if you want to upgrade your performance or give us a call (024) 3661489 now.


All the best,


Patric Verhoeven


Did what you just read make your day? Ruin it? Either way, you should follow us & share it with your friends and/or contact us.

BULLETPROOF YOUR BODY


Dit PROGRAMMA zorgt voor KRACHT, een HOGE FATBURN én er is de opbouw en ontwikkeling van SPIERMASSA. Géén ouderwetse bodybuilding-achtige praktijken maar een SNEL, STERK en EXPLOSIEF lichaam. Een up-to-date movement based programma voor een optimaal resultaat. STERKER WORDEN, SPIERMASSA opbouwen, een ijzersterke conditie ontwikkelen en meer POWER verkrijgen! Er is geen aandacht voor de traditionele slaapverwekkende cardio activiteiten want de meest gespierde, strakke en sterke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door trainingen vanuit een SLIMME STRATEGIE en intelligent trainingssysteem.


Géén ouderwetse bodybuilding-achtige praktijken maar een SNEL, STERK en EXPLOSIEF lichaam!


Trainingen met een HOGE intensiteit. Het gebruik van losse materialen en compound oefeningen. SLAMS, SWINGS, JUMPS en SPRINTS voor POWER. Weinig herhalingen met zware gewichten voor KRACHT, veel reps met lichte gewichten voor de SPIERPOMP en medium reps voor KRACHT cq. UITHOUDINGSVERMOGEN (lees: conditie). De METABOLIC FINISHER is een mooie benaming voor een aantal oefeningen die samen heel veel energie verbruiken en de VETVERBRANDING een enorme boost geven. Deze ‘finisher’ doe je als laatste onderdeel van de training. Hierdoor gaat de HARTSLAG omhoog waardoor nog extra calorieën verbrand worden, dit gaat zelfs na de training nog door! De METABOLIC FINISHER kan ook worden aangepast zodat deze is gericht op extra spiergroei of power.


Tenslotte, géén enkele oefening is verplicht als het gaat om het behalen van resultaat in de gym. Het programma moet bestaan uit oefeningen die geschikt zijn voor jou en niet voor iemand anders. Dit is van groot belang en klinkt als simpele informatie maar het uitblinken in simpelheid blijft te ingewikkeld voor velen!


Het is tijd voor een intelligente (Re)start van jouw trainingen. Stay healthy and get results. In MOVEMENT we TRUST. Start now and Become strong and awesome ... // Meer informatie

Een PERSOONLIJKE benadering van de trainingen is zeer belangrijk. Geen enkele oefening is verplicht als het gaat om het behalen van resultaat in de gym. Het programma moet bestaan uit oefeningen die geschikt zijn voor jou en niet voor iemand anders. Dit is van groot belang en klinkt als simpele informatie maar het uitblinken in simpelheid blijft te ingewikkeld voor velen!  

 

THE RIGHT MOVEMENTS FOR YOUR BODY. NOT SOMEONE ELSE'S!

 

Het is tijd voor een intelligente (Re)start van jouw trainingen. Stay healthy and get results. In MOVEMENT we TRUST. Start now and Become strong and awesome.

Dit PROGRAMMA zorgt voor KRACHT, een HOGE FATBURN én er is de opbouw en ontwikkeling van SPIERMASSA. Géén ouderwetse bodybuilding-achtige praktijken maar een SNEL, STERK en EXPLOSIEF lichaam. Een up-to-date movement based programma voor een optimaal resultaat. STERKER WORDEN, SPIERMASSA opbouwen, een ijzersterke conditie ontwikkelen en meer POWER verkrijgen! Er is geen aandacht voor de traditionele slaapverwekkende cardio activiteiten want de meest gespierde, strakke en sterke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door trainingen vanuit een SLIMME STRATEGIE en intelligent trainingssysteem.  

 

LOOK GOOD. BE STRONG. BE FAST.  BE FLEXIBLE.

 

Is het jouw doelstelling om sterker te worden, spiermassa te ontwikkelen, atletisch vermogen te ontwikkelen, de conditie op te bouwen tot een compleet en hoog niveau van fitheid dan is dit programma absoluut geschikt voor jou. START now and Become Strong & Awesome!