BLOG

TIP: KRACHTTRAINING IS VOOR KINDEREN EEN BELANGRIJKE TRAININGSVORM

KRACHT IS OOK VOOR JONGE SPORTERS VAN GROOT BELANG


De sportspecifieke krachtraining is ook voor kinderen een belangrijk onderdeel van het trainingsschema.


Uit een literatuurstudie blijkt dat het belangrijk is dat jonge kinderen op een lage intensiteit vooral de techniek aangeleerd krijgen terwijl oudere kinderen al krachtoefeningen uit kunnen voeren die vergelijkbaar zijn met die voor volwassenen. Goede begeleiding is daarbij uiteraard wel essentieel!


KRACHTTRAINING BIJ JEUGD: DE DISCUSSIE BLIJFT


Krachttraining invoeren in trainingsprogramma’s bij jeugdige sporters blijft voer voor discussie voor veel trainers. Zo bestaat het idee dat krachttraining bij kinderen de groei zou kunnen remmen of dat het tot blessures zou leiden, maar deze kritiek is niet terecht en hier hebben we reeds eerder een artikel over geschreven. Drs. Faigenbaum en collega's hebben aan de hand van een literatuuronderzoek een aantal belangrijke adviezen uiteengezet.


HET LEREN VAN DE UITVOERING


Kinderen kunnen al op jonge leeftijd (vanaf 5 jaar) beginnen met het aanleren van de techniek die nodig is voor het uitvoeren van krachtsoefeningen. Het is hierbij belangrijk dat de belasting laag is. Een goede techniek tijdens het uitvoeren is namelijk essentieel om blessures te voorkomen. Op het moment dat de techniek goed is aangeleerd, kan een kind prima aan krachttraining doen, mits onder goede begeleiding.


KRACHTTRAININGS RESPONS


Er blijkt een verschil in respons op krachttraining te zijn tussen kinderen en adolescenten. Zo laten kinderen na krachttraining een grotere toename zien van sportgerelateerde prestaties zoals springen, sprinten en werpen dan adolescenten. Adolescenten laten in verhouding een veel grotere toename van de maximale kracht zien na deze trainingsvorm.


Plyometrische oefenvormen hebben bij kinderen het grootste effect op bijvoorbeeld sprintsnelheid. Krachttraining kan volgens de onderzoekers de belastbaarheid van kinderen verhogen en de kans op blessures verkleinen.

GROEI


Hoewel ouders en trainers vaak bang zijn dat krachttraining slecht voor de groei en botten is blijkt het tegendeel waar: krachttraining kan er namelijk aan bijdragen dat de botten van kinderen en adolescenten juist sterker worden. De botdichtheid neemt namelijk toe door krachttraining. Tijdens de groeispurt is de belastbaarheid van een sporter echter lager en zal ook de intensiteit van de krachttraining niet te hoog moeten zijn.


KRACHTTRAININGS ADVIES


Het doel van krachttraining bij jonge kinderen is het aanleren van technieken. Het advies dat de onderzoekers geven is om 2 keer per week oefeningen op een lage intensiteit te laten uitvoeren (60% van 1RM). Om de maximale kracht te verbeteren is het advies voor jonge tieners om 2-3 keer per week krachttraining te doen waarbij zij 2-4 sets van 6-12 herhalingen op 80% van 1RM uitvoeren. Voor adolescenten geldt 2-4 weken meerdere sets van 6 herhalingen op 85% van 1RM. Net zoals bij krachttraining voor volwassenen geldt dat de jonge sporters de krachtoefeningen technisch goed moeten uitvoeren om blessures te voorkomen. Een goede begeleiding is dan ook essentieel.


CONCLUSIE


Jonge kinderen kunnen zonder problemen krachttraining uitvoeren. Het is wel zeer belangrijk dat zij daarbij een goede begeleiding krijgen en dat de nadruk bij jonge kinderen vooral ligt op het aanleren van oefeningen waarbij de weerstand niet te hoog is. Op latere leeftijd kunnen kinderen oefeningen uitvoeren die vergelijkbaar zijn met die van volwassen.


Bron: T.H. (Herman) IJzerman, http://www.topsporttopics.nl


Faigenbaum AD, Lloyd RS, MacDonald J, Myer GD (2015) Citius, Altius, Fortius: beneficial effects of resistance training for young athletes. Br. J. Sports Med., In Press DOI: 10.1136/bjsports-2015-094621

Het Junior Talent Programma is een individueel programma voor sporters tot 16 jaar om te werken aan persoonlijke doelstellingen in de gym.


Het Junior Talent Programma is een individueel programma voor sporters tot 16 jaar gericht op het vergroten van KRACHT en de POWER output, het vergroten van de SNELHEID, EXPLOSIVITEIT en WENDBAARHEID en efficiënter leren bewegen. Daarnaast is er aandacht voor de lineaire en laterale snelheidsontwikkeling inclusief de voetsnelheid en de BLESSUREPREVENTIE is misschien wel het belangrijkste element ... // Meer informatie 

Een PERSOONLIJKE benadering van de trainingen is zeer belangrijk. Geen enkele oefening is verplicht als het gaat om het behalen van resultaat in de gym. Het programma moet bestaan uit oefeningen die geschikt zijn voor jou en niet voor iemand anders. Dit is van groot belang en klinkt als simpele informatie maar het uitblinken in simpelheid blijft te ingewikkeld voor velen!  

 

THE RIGHT MOVEMENTS FOR YOUR BODY. NOT SOMEONE ELSE'S!

 

Het is tijd voor een intelligente (Re)start van jouw trainingen. Stay healthy and get results. In MOVEMENT we TRUST. Start now and Become strong and awesome.

Dit PROGRAMMA zorgt voor KRACHT, een HOGE FATBURN én er is de opbouw en ontwikkeling van SPIERMASSA. Géén ouderwetse bodybuilding-achtige praktijken maar een SNEL, STERK en EXPLOSIEF lichaam. Een up-to-date movement based programma voor een optimaal resultaat. STERKER WORDEN, SPIERMASSA opbouwen, een ijzersterke conditie ontwikkelen en meer POWER verkrijgen! Er is geen aandacht voor de traditionele slaapverwekkende cardio activiteiten want de meest gespierde, strakke en sterke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door trainingen vanuit een SLIMME STRATEGIE en intelligent trainingssysteem.  

 

LOOK GOOD. BE STRONG. BE FAST.  BE FLEXIBLE.

 

Is het jouw doelstelling om sterker te worden, spiermassa te ontwikkelen, atletisch vermogen te ontwikkelen, de conditie op te bouwen tot een compleet en hoog niveau van fitheid dan is dit programma absoluut geschikt voor jou. START now and Become Strong & Awesome!