BLOG

OFF SEASON SOCCER TRAINING, FOR IN SEASON SUCCESS

OFF SEASON SOCCER TRAINING, FOR IN SEASON SUCCESS.

 

Tijdens het off season is het zeer belangrijk om te werken aan je fysieke gesteldheid voor betere prestaties in het nieuwe seizoen en om blessures te voorkomen.

 

Deze periode is uitermate geschikt om te werken aan zowel de maximale kracht als de explosieve kracht en daarbij kun je ook werken aan het verbeteren van jouw zwakke punten.

 

Tijdens het off season zijn er geen reguliere wedstrijden en trainingen waar rekening mee gehouden dient te worden en dat is een groot voordeel van deze periode.

 

Als er tijdens de winter- en zomerstop geen wedstrijden zijn en de trainingen ook niet doorgaan, is het belangrijk om door te trainen. Op die manier houd je je lichaam fit, word je beter en voorkom je blessures. Met name na de zomerstop ontstaan veel blessures omdat je lichaam dan niet meer gewend is aan de belasting en vermoeidheid.

 

Onderzoek heeft aangetoond dat dit vooral gebeurd in de eerste helft van het seizoen en dan met name tegen het einde van de wedstrijden. Daaruit kan je concluderen dat sporters fitter worden naarmate het seizoen vordert, in plaats van fit aan het seizoen te beginnen. Dit is natuurlijk niet de optimale manier om het seizoen goed te starten of de winterstop uit te komen en uiteindelijk blessurevrij te beëindigen.

 

Het nieuwe seizoen begint op de laatste dag van het seizoen!

 

While you are resting or messing around, your opponent is training!

Hier zijn drie belangrijke factoren waar jij in het off season aandacht aan moet besteden als je een betere voetballer wilt worden met een grote weerstand tegen blessures:

 

Goal #1: Verbeteren van de kwaliteit van bewegen

 

Goal #2: Vergroten van power

 

Goal #3: Verbeteren van conditioning

 

Als jij streeft naar een hoger niveau en je wilt jezelf verbeteren als voetballer dan moet je over een sterk en atletisch lichaam kunnen beschikken. Besteed aandacht aan deze punten tijdens het off season.

GOAL #1 - VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN BEWEGEN


Of we het nu hebben over jonge talenten die net beginnen of over de pro's, praktisch elke sporter wordt beter door andacht te besteden aan de kwaliteit van bewegen. Basis bewegingen als de squat en hip hinge moet je als sporter beheersen en dit kan prima in de gym en/of op het veld.


Het is wel belangrijk om op een gecontroleerde en rustige manier deze bewegingen aan te leren. Het effectief en correct belasten van de heupspieren of hoe je de wervelkolom in een betere positie kunt manouvreren zodat je de gewrichten niet alleen sterk en gezond houd maar ook om tot betere prestaties te kunnen komen.


Van daaruit kunnen we verder gaan met de meer 'agressieve' vormen van atletische bewegingen als sprinten, springen en keren. De ballistische training en de plyometrische oefeningen moeten hier ook aan bod komen.


Als je niet kan beschikken over deze fundamentele basisbewegingen of als je deze niet correct kunt uitvoeren in een rustige en gecontroleerde omgeving als de gym, hoe kun je dan deze wel uitvoeren tijdens hectische en chaotische situaties als tijdens een voetbalwedstrijd en/of training?


Of als we het nog een stap verder nemen:


Hoe denk je dit vol te kunnen houden als je vermoeid bent van het rennen in de 80e of 90e minuut?


Voor een gespecialiseerde coach is het niet heel moeilijk om dit aan een atleet te leren en uit te leggen maar het is wel een stap die vaak niet genomen wordt. Neem de tijd die nodig is om een goede kwaliteit van bewegen aan te leren en je wordt daar de komende jaren rijkelijk voor beloond!

GOAL #2 - VERGROTEN VAN POWER (KRACHT X EXPLOSIVITEIT)

 

Voetballers horen naast het veld ook thuis in de gym, maar toch is dit nog niet veelal de praktijk.

 

Het kan zijn dat je geen goede ervaringen in het verleden hebt gehad met een trainer en/of sportschool of dat je niet ‘te groot en te zwaar’ wilt worden, dat begrijp ik, maar toch mag je de gym niet negeren. De kans op blessures is enorm groot als je niet aan sportspecifieke krachttraining doet en helemaal als je niet eens het off season benut voor deze vorm van trainen.

 

Maar, bekijk dit niet alleen vanuit het standpunt om geen blessures op te lopen, aan de andere kant is er immers het streven om beter te worden op het veld en dat is waar je met name naar streeft!

 

Is het jouw doelstelling om sneller, sterker en explosiever te worden dan kan de krachttraining hier een grote bijdrage aan leveren en een zeer groot verschil maken. Sterker worden heeft hierin een grote transfer en zorgt er dus ook voor dat je sneller en explosiever wordt. De sleutel tot succes zijn de de correcte oefeningen en elke herhaling van elke set met een perfecte techniek uitvoeren.

GOAL #3 - VERBETEREN VAN DE CONDITIONING


Tenslotte, het off season is de ideale periode om te werken aan jouw totale fysieke gesteldheid d.m.v. sport-specifieke krachttraining om in de beste vorm mogelijk te komen. Het ouderwetse ‘systeem’ van jezelf melden voor de voorbereiding na de zomerperiode is niet meer aan te raden.


Veel te vaak zie je juist een golf van blessures en klachten bij het begin van het voetbalseizoen, of zelfs al in de voorbereiding, simpelweg omdat veel voetballers niet klaar zijn om te presteren op het gevraagde niveau. In de plaats daarvan moet het off season bestaan uit trainingen met een systematische opbouw naar een sterker lichaam zonder blessures.


Een van de grootste problemen die ik zie bij veel voetbaltrainers is dat de intensiteit veel te hoog is. Trainingen staan in het teken van vermoeidheid in plaats van het ontwikkelen van een hoger niveau en daardoor doen deze trainingen vaak meer kwaad dan goed.


Er word nog steeds veel aandacht besteed aan 'rondjes rennen' maar als je de wetenschap volgt dan weet je dat de gemiddelde sprint tijdens voetbalwedstrijden 2-4 seconden duurt en deze word veelal gevolgd door een ‘rustige’ periode van 60-90 seconden.


Dus als de gemiddelde sprint 2-4 seconden duurt, waarom zouden we dan in godsnaam voetballers langer laten rennen en/of testen afnemen die betrekking hebben op deze langere afstanden. Deze testmethoden zijn bovendien ook niet sportspecifiek gericht op voetbal en je krijgt een verkeerd beeld over de fitheid van een speler.


SUMMARY


Is het jouw doelstelling om sneller, sterker en explosiever te worden dan kan de krachttraining hierin een zeer groot verschil maken en het off season is uitermate geschikt om te werken aan deze doelstellingen.


Wil jij tijdens het off season investeren in jezelf, kies dan voor extra fysieke krachttraining.


Wij hebben voor deze periode een specifiek programma ontwikkeld met een systematische opbouw zodat jij jezelf optimaal kan voorbereiden op het nieuwe seizoen.


Ben je benieuwd naar onze werkwijze?


Lees hier mijn tweede artikel over fysieke krachttraining in het off season of stuur ons een mail om direct te starten met jouw trainingen en ervaar de professionele begeleiding bij de Eastside Soccer Academy.


Note: Ben je niet in de gelegenheid om aan te sluiten bij de Eastside Soccer Academy te Nijmegen (gld) maar wil je toch profitereren van onze trainingen!? Kies dan voor onze digitale trainingsschema's ... // Meer informatie

OFF SEASON IS HERE!


​​​​​​​NOT THE TIME TO REST: IT'S TIME TO GET BETTER AT YOUR SPORT!


Gebruik de zomerstop #OFFSEASON om te investeren in jezelf en kies voor extra fysieke krachttraining. Wij hebben voor deze periode een sportspecifiek programma ontwikkeld met een systematische opbouw zodat jij jezelf optimaal kan voorbereiden op het nieuwe seizoen. Om jezelf naar een hoger niveau te brengen is het ontzettend belangrijk dat je werkt aan de ontwikkeling van meer snelheid, power, explosiviteit en kracht. De fysieke krachttraining is hierbij een onmisbaar element, ook ter blessurepreventie.  


Het is tijd om indruk te maken en te vechten voor je plek, want als jij dat niet doet, doet iemand anders het wel!


Bereid je voor en train op het hoogste niveau om te veranderen van een goede speler in een briljante speler. Word sneller, sterker, explosiever en wendbaarder door sportspecifieke krachttraining tijdens het off season. Geef blessures geen kans en verschijn helemaal fit op de eerste trainingsdag van jouw club ... // Lees meer


#Offseason #Strength #Power #Sportspecifiek #Trainingsschema #Personal #Custom #Training #Power #Strong #Awesome

Een PERSOONLIJKE benadering van de trainingen is zeer belangrijk. Geen enkele oefening is verplicht als het gaat om het behalen van resultaat in de gym. Het programma moet bestaan uit oefeningen die geschikt zijn voor jou en niet voor iemand anders. Dit is van groot belang en klinkt als simpele informatie maar het uitblinken in simpelheid blijft te ingewikkeld voor velen!  

 

THE RIGHT MOVEMENTS FOR YOUR BODY. NOT SOMEONE ELSE'S!

 

Het is tijd voor een intelligente (Re)start van jouw trainingen. Stay healthy and get results. In MOVEMENT we TRUST. Start now and Become strong and awesome.

Dit PROGRAMMA zorgt voor KRACHT, een HOGE FATBURN én er is de opbouw en ontwikkeling van SPIERMASSA. Géén ouderwetse bodybuilding-achtige praktijken maar een SNEL, STERK en EXPLOSIEF lichaam. Een up-to-date movement based programma voor een optimaal resultaat. STERKER WORDEN, SPIERMASSA opbouwen, een ijzersterke conditie ontwikkelen en meer POWER verkrijgen! Er is geen aandacht voor de traditionele slaapverwekkende cardio activiteiten want de meest gespierde, strakke en sterke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door trainingen vanuit een SLIMME STRATEGIE en intelligent trainingssysteem.  

 

LOOK GOOD. BE STRONG. BE FAST.  BE FLEXIBLE.

 

Is het jouw doelstelling om sterker te worden, spiermassa te ontwikkelen, atletisch vermogen te ontwikkelen, de conditie op te bouwen tot een compleet en hoog niveau van fitheid dan is dit programma absoluut geschikt voor jou. START now and Become Strong & Awesome!