BLOG

IS HARDLOPEN NODIG? HINT: NO!

VOETBAL BESTAAT UIT KORTE & EXPLOSIEVE ACTIES

 

Verspil géén waardevolle tijd, energie en moeite aan oefeningen die géén transfer naar het voetbal hebben!

 

Het verbeteren van het uithoudingsvermogen is absoluut nodig én daar is voor veel voetballers ook een enorme winst te boeken, maar moet je als voetballer aan (extra) hardlopen doen? Is dit zinvol?

 

Nee!

 

... maar wat moet je wel doen om het uithoudingsvermogen te verbeteren?

 

De reguliere trainingen en wedstrijden zijn ALTIJD de meest effectieve vormen om het uithoudingsvermogen te trainen, maar als je daarnaast nog extra aandacht aan het uithoudingsvermogen wilt en/of moet besteden dan is het heel belangrijk om dit sportspecifiek te doen. Het heeft géén zin om domweg rondjes om het veld te rennen en/of om lange ‘sprint’ sessies van 50-100 meter in een rechte lijn te doen. Voor een voetballer is dit helaas slechts een vorm van tijdverspilling … Gelukkig is dit ook van toepassing op de boslopen ... Dat is meer iets voor teambuilding ...

 

Je kan er zelfs langzamer van worden!

 

Vanuit conditioneel perspectief bereik je weinig met dit type inspanning en als voetballer zal je er in ieder geval niet merkbaar ‘fitter’ van worden. Integendeel: je kan er zelfs langzamer van worden, omdat jouw lichaam zich op deze lange afstand instelt. Met veel duurlopen op laag tempo train je de rode spiervezels (langzame spiervezels) in plaats van de voor voetballers belangrijke witte spiervezels (snelle spiervezels) die zorgen voor POWER en SPEED.

 

Als voetballer loop je tijdens een wedstrijd ook géén grote afstanden in rustig en stabiel tempo ...

 

SPORTSPECIFIEK

 

Verspil dus géén waardevolle tijd, energie en moeite aan oefeningen die géén transfer naar het voetbal hebben! Kies voor oefeningen die dezelfde energiesystemen aanspreken als bij het voetbal. Dit moet overeenkomen. Voetbal bestaat uit korte, explosieve anaerobe acties (sprinten, stoppen, springen, keren en wenden) die telkens ongeveer 2-4 seconden duren, vaak gevolgd door een periode van 20-40 seconden op een lage intensiteit.

 

80-90% van een wedstrijd bestaat uit sprints tot max 25 meter (veelal niet in een rechte lijn en/of met start/stop acties) gevolgd door een periode van rust (wandelen/joggen/stilstaan). Deze veelheid aan korte sprints betekend dat je voor het trainen van uithoudingsvermogen ook de explosiviteit moet toevoegen.

 

POWER

 

Kies bijvoorbeeld voor oefeningen van 4-10 seconden op een (zeer) hoge intensiteit gevolgd door 20-40 seconden van rust. Conditioning middels deze methode is voetbalspecifiek en gaat niet ten koste van de opgebouwde kracht en power output.

Sprinten is nodig en zorgt voor POWER. Er is de enorme impact op de rompspieren, maar 10-30 meter sprinten met de PROWLER is nog effectiever. Op weg naar betere prestaties en meer snelheid is deze tool onverslaanbaar.

 

Een aantal nieuwe studies laten zien dat korte sprints met een maximale belasting van 80% van het eigen lichaamsgewicht zeer effectief is om sneller te worden. Zeker veel effectiever dan de reguliere sprints zonder weerstand. Waarom? Er is sprake van overload zonder het sprintpatroon (beweging) negatief te beïnvloeden. Ook belangrijk: er is de benodigde transfer naar de sportwereld. De kracht die je ontwikkeld door de prowler sprints vertalen zich direct naar meer snelheid op het veld!

 

SNELLER worden en een groot uithoudingsvermogen ontwikkelen?

 

Kies voor PROWLER SPRINTS!

GET STRONG & GET FAST!

 

Ben jij op zoek naar meer kracht en meer snelheid dan is mijn programma Get STRONG and get FAST! jouw beste optie. Het omzetten van strength, power & speed naar prestaties. Het vergroten van (maximale) kracht en de power output. Het vergroten van de snelheid en explosiviteit. Plyometrische oefeningen voor de transfer naar de sport en efficient leren bewegen. Dominate your sport. GO! ... // Meer informatie

JOIN THE EASTSIDE SOCCER ACADEMY


Sportspecifieke krachttraining voor voetballers is nodig. Het omzetten van STRENGTH, POWER & SPEED naar prestaties. Het vergroten van (maximale) kracht en de POWER output. PLYOMETRISCHE oefeningen voor de transfer naar de sport. Het vergroten van de SNELHEID en EXPLOSIVITEIT. Geef blessures geen kans. DOMINATE your sport and get soccer STRONG!


Géén bodybuilding-achtige benadering maar een up-to-date sportspecifiek movement based programma specifiek voor voetballers. Om jezelf naar een hoger niveau te brengen én blessures te voorkomen is het ontzettend belangrijk dat je werkt aan de ontwikkeling van meer SNELHEID, POWER, EXPLOSIVITEIT en KRACHT. De fysieke krachttraining is hierbij een onmisbaar element.


Je kunt de BESTE SPELER ter wereld zijn maar als je (regelmatig) GEBLESSEERD bent dan kun je niks laten zien. Geef blessures géén kans door je lichaam zo goed te trainen dat er voor jou geen weken bivakkeren op de bank bijzit. STERKER WORDEN en het vergoten van de POWER OUTPUT maken het lichaam veel beter bestand tegen de invloeden van buitenaf.


Het is tijd om indruk te maken en te vechten voor je plek, want als jij dat niet doet, doet iemand anders het wel!


Ben je benieuwd naar onze werkwijze? Bel nu naar  024-3661489 of stuur een  mail en maak direct een afspraak voor de GRATIS TRY OUT bij de Eastside Soccer Academy.


Bron: https://www.eastsidesocceracademy.nl/


So what are you waiting for? Call or email us TODAY and get started! Hope to see you soon!

Een PERSOONLIJKE benadering van de trainingen is zeer belangrijk. Geen enkele oefening is verplicht als het gaat om het behalen van resultaat in de gym. Het programma moet bestaan uit oefeningen die geschikt zijn voor jou en niet voor iemand anders. Dit is van groot belang en klinkt als simpele informatie maar het uitblinken in simpelheid blijft te ingewikkeld voor velen!  

 

THE RIGHT MOVEMENTS FOR YOUR BODY. NOT SOMEONE ELSE'S!

 

Het is tijd voor een intelligente (Re)start van jouw trainingen. Stay healthy and get results. In MOVEMENT we TRUST. Start now and Become strong and awesome.

Dit PROGRAMMA zorgt voor KRACHT, een HOGE FATBURN én er is de opbouw en ontwikkeling van SPIERMASSA. Géén ouderwetse bodybuilding-achtige praktijken maar een SNEL, STERK en EXPLOSIEF lichaam. Een up-to-date movement based programma voor een optimaal resultaat. STERKER WORDEN, SPIERMASSA opbouwen, een ijzersterke conditie ontwikkelen en meer POWER verkrijgen! Er is geen aandacht voor de traditionele slaapverwekkende cardio activiteiten want de meest gespierde, strakke en sterke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door trainingen vanuit een SLIMME STRATEGIE en intelligent trainingssysteem.  

 

LOOK GOOD. BE STRONG. BE FAST.  BE FLEXIBLE.

 

Is het jouw doelstelling om sterker te worden, spiermassa te ontwikkelen, atletisch vermogen te ontwikkelen, de conditie op te bouwen tot een compleet en hoog niveau van fitheid dan is dit programma absoluut geschikt voor jou. START now and Become Strong & Awesome!