BLOG

TIP: VERBETER JOUW WENDBAARHEID #AGILITY

WAARSCHUWING: DIT GÉÉN TYPISCHE 'AGILITY' INFORMATIE


The 'quick-foot-salsa-dance-looking' nonsense you see on Facebook and Instagram is NOT agility training!


De snelle voeten salsa dans-achtige onzin die je veelal op social media voorbij ziet komen is een zeer goede en effectieve methode om te laten zien wat totaal géén nut heeft en een ware tijdverspilling is!


We hebben deze eindeloze agility video's allemaal wel eens voorbij zien komen en het gaat meestal als volgt:


Een sporter start met de 'icky shuffle' en gaat supersnel door de speedladder, dan direct door middels een machtige sprint naar enkele strategisch geplaatste pionnen om daar een supersnelle slalom uit te voeren. Daarna volgen enkele salsa-dance bewegingen tussen rechtopstaande stokken met een andere kleur en ten slotte zijn er de sprongetjes over de horden, die perfect staan opgesteld in het mooie gras. Uiteraard is de trainer ook nog te horen en die schreeuwt: "Quick feet baby, quick feet, that's how we do ... !"


Dit soort filmpjes hebben een hoge amusementswaarde en zijn beter geschikt voor een uitzending van Dancing With The Stars. Het is NIET geschikt voor sporters die sneller willen worden en de wendbaarheid willen verbeteren om tot betere prestaties te kunnen komen ...


Het is géén agility training als je van te voren al weet welke kant je op moet ...

AGILITY TRAINING = ZO SNEL MOGELIJK VAN RICHTING VERANDEREN


Explosiviteit, sneller worden en meer wendbaarheid ontwikkelen zijn de meest populaire doelstellingen, maar ook de minst begrepen vormen van training. Het is vaak onbekend hoe je moet trainen om deze eigenschappen te verbeteren en/of er word compleet verkeerd getraind.


Wat is AGILITY? En hoe moet je trainen om SNELLER en WENDBAARDER te worden?


AGILITY (wendbaarheid) staat voor de kwaliteit van de snelheid die je zo snel mogelijk kunt leveren in diverse richtingen, inclusief (chaotische) start-en-stop acties. Dit is een belangrijk onderdeel bij explosieve sporten waarbij een speler snel moet zijn bij situaties die vragen om snelle en vaak onverwachte en chaotische wendingen.


Bij een explosieve sport zoals voetbal, is het niet heel erg belangrijk om de snelste in een rechte lijn te zijn. Een speler hoeft maar zelden in een lange rechte lijn zo snel mogelijk te rennen en zelfs als dit toch een keer voorkomt dan eindigt deze sprint met een stop waarbij je weer zo snel mogelijk van richting moet veranderen en vervolgens weer een andere richting op moet sprinten!


VOORWAARTSE, ZIJWAARTSE & ACHTERWAARTSE ACCELERATIE


Je hebt het vermogen nodig om zo snel mogelijk van richting te kunnen veranderen. Je moet kunnen starten, stoppen, draaien en weer starten in een fractie van een seconde! Doe je dit sneller dan je tegenstander dan heb je al veel voordeel, de bedoeling is om de tegenstander te snel af te zijn zodat de tegenstander elke keer te laat is.


Er moet een TRANSFER zijn van de trainingen in de gym naar de prestaties op het veld. Verspil géén waardevolle tijd, energie en moeite aan oefeningen die géén transfer naar het voetbal hebben!


Je moet als speler kracht kunnen omzetten naar vermogen om zo snel mogelijk van richting te kunnen veranderen. Het vermogen van je lichaam om die kracht te kunnen omzetten naar explosief sprinten, remmen, van richting veranderen en weer weg sprinten in een andere richting bepaald grotendeels je prestatieniveau, maar hoe doe je dit?


Hieronder vind je twee van mijn favoriete oefeningen om daadwerkelijk de AGILITY (wendbaarheid) te trainen en te verbeteren. Uiteraard is de sport zelf een zeer belangrijke factor om sneller te worden en de wendbaarheid te verbeteren, maar dit is nog niet voldoende! Bekijk onderstaande oefeningen en zorg dat deze in jouw programma aanwezig zijn.

Om de WENDBAARHEID te verbeteren heb je op de eerste plaats meer KRACHT nodig.

 

Meer specifiek: het ontwikkelen van vermogen (POWER) om kracht te absorberen, dan te decelereren (excentrische kracht) om vervolgens deze kracht direct en zo snel mogelijk (isometrisch) om te zetten naar een andere richting.

 

Je zult zien dat dit allemaal uni-laterale oefeningen zijn, maar dit is nodig omdat sporters vooral op één been tegelijkertijd bewegen. Denk bijvoorbeeld aan de sprint en daarom is het zo belangrijk om in de sportschool ook deze eigenschappen te trainen. De specifieke kracht die je met deze oefeningen kunt ontwikkelen in combinatie met jouw sport is de echte methode om sneller te worden en de wendbaarheid te verbeteren.

 

"This is the REAL 'recipe' for developing AGILITY!" - Joe Defranco

 

Om de wendbaarheid te verbeteren om sneller te kunnen keren, stoppen en start-stop acties en het veranderen van richting moet je als speler over de benodigde kracht beschikken om power te kunnen leveren maar je moet deze kracht ook kunnen absorberen/weerstaan en direct weer kunnen omzetten naar een andere richting. Het omzetten van deze kracht (transfer) en het overwinnen van traagheid.

 

BULGARIAN SPLIT SQUAT WITH DEADSTOP

 

De Bulgarian Split Squat With Deadstop is een voorbeeld van isometrische training. Bij deze oefening zak je rustig naar beneden tot de knie helemaal op de grond komt (zie foto). Dit is de deadstop en die duurt 2 tellen. Vervolgens ga je 'explosief' omhoog. Door deze variant ontwikkel je enorm veel startsnelheid, omdat je vanuit stilstand weer in beweging moet komen met een extra weerstand. Tip: gebruik een foam pad om de knieschijf te beschermen.

 

ECCENTRIC BULGARIAN SPLIT SQUAT

 

De tweede oefening is de Eccentric Bulgarian Split Squat. Bij deze variant zak je heel langzaam naar beneden. Kies voor 3-5 seconden en de knie komt juist net NIET op de grond. Vervolgens explodeer je weer omhoog. Gevolg? Dit verbeterd de eigenschap van een sporter om kracht te weerstaan, te absorberen en te zorgen voor deceleratie om vervolgens te kunnen exploderen naar topsnelheid en/of te veranderen van richting.

YOU DON'T NEED THIS KIND OF TRAINING!


Uiteraard is dit niet alles, maar verspil géén waardevolle tijd, energie en moeite aan oefeningen die géén transfer naar het voetbal hebben! Kies voor een compleet sportspecifiek programma, maar zorg dus wel altijd voor uni-laterale oefeningen in jouw programma en kies voor de isometrische en excentrische varianten. Jouw sport bestaat uit enorm veel acties op één been, dus het is belangrijk om dit in de krachttraining te integreren.


De quick feet stapjes door de speedladder zijn onzin en laat het sprinten van pionnetje naar pionnetje voor wat het is, dit kan iedereen, is zonde van jouw waardevolle tijd en behoort tot de categorie bezigheidstherapie!


Hopelijk heb ik met deze blog post wat duidelijkheid kunnen scheppen in de wereld van de AGILITY training, die vaak enorm verkeerd begrepen en toegepast wordt. Kies voor een specialist op het gebied van sportspecifieke training en stop met het sprinten door een speedladder. Hier word je echt NIET sneller en wendbaarder van!


SUMMERY


De ontwikkeling van een voetballer is jaar in, jaar uit een boeiend proces. Of het nu gaat om de voorbereiding op het nieuwe seizoen (lees: Pre Season), halverwege het seizoen (lees: In Season), de weg naar de play-offs (nacompetitie voor promotie cq. degradatie) of de start van het Off Season het is ALTIJD belangrijk om te werken aan jouw lichaam. Van PERFORMANCE tot HERSTEL en alles daartussen.


JOIN THE EASTSIDE SOCCER ACADEMY


Wij helpen voetballers te doen waar zij het beste in zijn door te doen waar wij het beste in zijn. POWER, STRENGTH en SPEED zijn voor een voetballer de sleutel naar succes. Een sterke speler kan sneller rennen, hoger springen, harder schieten, heeft en betere wendbaarheid en is beter bestand tegen blessures. Het is tijd om indruk te maken en te vechten voor je plek, want als jij dat niet doet, doet iemand anders het wel.


Krachttraining is essentieel om het hoogste niveau te behalen en om blessures te voorkomen. Vanuit onze visie werken wij met een dynamische trainingsmethode gericht op het vergroten van de maximale kracht, explosiviteit en snelheid maar je bent slechts zo sterk als jouw zwakste schakel dus daarbij besteden wij veel aandacht aan het verhelpen en voorkomen van blessures.


Ben je benieuwd naar onze werkwijze?


Lees hier mijn artikel over 'echte' sportspecifieke krachttraining en ook mijn post over het ontwikkelen van de perfecte atleet is een aanrader. Stuur ons een  mail om direct te starten met jouw GRATIS try out bij de Eastside Soccer Academy.

GET STRONG & GET FAST!


Ben jij op zoek naar meer kracht en meer snelheid dan is mijn programma Get STRONG and get FAST! jouw beste optie. Het omzetten van strength, power & speed naar prestaties. Het vergroten van (maximale) kracht en de power output. Het vergroten van de snelheid en explosiviteit. Plyometrische oefeningen voor de transfer naar de sport en efficient leren bewegen. Dominate your sport. GO! ... // Meer informatie 

Sportspecifieke krachttraining voor voetballers is nodig. Het omzetten van STRENGTH, POWER & SPEED naar prestaties. Het vergroten van (maximale) kracht en de POWER output. PLYOMETRISCHE oefeningen voor de transfer naar de sport. Het vergroten van de SNELHEID en EXPLOSIVITEIT. Geef blessures geen kans. DOMINATE your sport and get soccer STRONG!

 

Géén bodybuilding-achtige benadering maar een up-to-date sportspecifiek movement based programma specifiek voor voetballers. Om jezelf naar een hoger niveau te brengen én blessures te voorkomen is het ontzettend belangrijk dat je werkt aan de ontwikkeling van meer SNELHEID, POWER, EXPLOSIVITEIT en KRACHT. De fysieke krachttraining is hierbij een onmisbaar element.

 

Je kunt de BESTE SPELER ter wereld zijn maar als je (regelmatig) GEBLESSEERD bent dan kun je niks laten zien. Geef blessures géén kans door je lichaam zo goed te trainen dat er voor jou geen weken bivakkeren op de bank bijzit. STERKER WORDEN en het vergoten van de POWER OUTPUT maken het lichaam veel beter bestand tegen de invloeden van buitenaf.

 

Het is tijd om indruk te maken en te vechten voor je plek, want als jij dat niet doet, doet iemand anders het wel!

 

Ben je benieuwd naar onze werkwijze? Bel nu naar  024-3661489 of stuur een  mail en maak direct een afspraak voor de GRATIS TRY OUT bij de Eastside Soccer Academy.

 

Bron: https://www.eastsidesocceracademy.nl/

 

So what are you waiting for? Call or email us TODAY and get started! Hope to see you soon!

Een PERSOONLIJKE benadering van de trainingen is zeer belangrijk. Geen enkele oefening is verplicht als het gaat om het behalen van resultaat in de gym. Het programma moet bestaan uit oefeningen die geschikt zijn voor jou en niet voor iemand anders. Dit is van groot belang en klinkt als simpele informatie maar het uitblinken in simpelheid blijft te ingewikkeld voor velen!  

 

THE RIGHT MOVEMENTS FOR YOUR BODY. NOT SOMEONE ELSE'S!

 

Het is tijd voor een intelligente (Re)start van jouw trainingen. Stay healthy and get results. In MOVEMENT we TRUST. Start now and Become strong and awesome.

Dit PROGRAMMA zorgt voor KRACHT, een HOGE FATBURN én er is de opbouw en ontwikkeling van SPIERMASSA. Géén ouderwetse bodybuilding-achtige praktijken maar een SNEL, STERK en EXPLOSIEF lichaam. Een up-to-date movement based programma voor een optimaal resultaat. STERKER WORDEN, SPIERMASSA opbouwen, een ijzersterke conditie ontwikkelen en meer POWER verkrijgen! Er is geen aandacht voor de traditionele slaapverwekkende cardio activiteiten want de meest gespierde, strakke en sterke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door trainingen vanuit een SLIMME STRATEGIE en intelligent trainingssysteem.  

 

LOOK GOOD. BE STRONG. BE FAST.  BE FLEXIBLE.

 

Is het jouw doelstelling om sterker te worden, spiermassa te ontwikkelen, atletisch vermogen te ontwikkelen, de conditie op te bouwen tot een compleet en hoog niveau van fitheid dan is dit programma absoluut geschikt voor jou. START now and Become Strong & Awesome!