BLOG

TIP: WHY 'REGULAR' AGILITY DRILLS SUCK!

WAARSCHUWING: DIT IS GÉÉN STANDAARD INFORMATIE


The 'quick-foot-salsa-dance-looking' nonsense you see on Facebook and Instagram is NOT agility training!


Die gasten op Instagram, Facebook en Youtube, die als een bezetene met een hoge snelheid door de speedladder gaan, over hurdles springen en door pionnetjes dansen ... die maken géén indruk op mij. Waarom niet? Omdat elke sporter van een 'gemiddeld' niveau dat kan. 


Ik weet dat internet vol staat met dit soort filmpjes en je ziet zelfs de profs dit doen, maar toch is het niks.


De waarheid: de speedladder circuits hebben géén tot weinig transfer naar de veldsport. Je wordt er géén betere atleet van en je wordt er zeker NIET sneller en wendbaarder van!


Note: Dit soort speedladder speed drills zijn technisch gesproken niet eens agility oefeningen want je weet altijd van te voren wat je moet doen en welke kant je op moet ...  


Wat werkt wel?


De combinatie van het veranderen van richting en het reactievermogen.


Dit is een echte agility drill en dat is wat ik doe met mijn sporters. Ik start met een reguliere oefening met de doelstelling het veranderen van richting. De techniek moet altijd in orde zijn en de bio mechanica moet top zijn. De oefening is gericht op snelheid en de oefening zo snel (lees: explosief) mogelijk uitvoeren is de bedoeling maar ik wil geen 'haastwerk' zien!


In combinatie met deze oefening breng ik een visuele aanwijzing om het reactie vermogen aan te spreken, maar de sporter weet van te voren niet wat. Om van richting te veranderen bij links/rechts of rechtdoor maar de sporter weet niet welke van de drie hij zal moeten opvolgen. Ik geef de richting aan waarnaar ze moeten bewegen of ik geef ze een ander soort virtuele aanwijzing, maar van te voren spreek ik de diverse mogelijkheden door en tijdens de oefening weten ze niet welke aanwijzing ik ga geven. Last second decisions!


Tenslotte is er ook nog een hoorbare aanwijzing, ik roep links, rechts of rechtdoor etc. Deze methode heeft wel een transfer naar de sport omdat ik de situatie van een wedstrijd simuleer. Een sport als voetbal bestaat uit onvoorspelbare en chaotische acties waar de sporter zo snel mogelijk op moet kunnen reageren. En dit werkt niet als je van te voren al weet welke kant je op moet moet en/of wat je moet doen.


Dus de volgende keer als je met de speedladder aan de slag wilt voor een quick-feet training neem je een medesporter mee voor de visuele en hoorbare aanwijzingen en je kunt echt aan de slag met agility training.

YOU DON'T NEED THIS KIND OF TRAINING!

 

Uiteraard is dit niet alles, maar verspil géén waardevolle tijd, energie en moeite aan oefeningen die géén transfer naar het voetbal hebben! Kies voor een compleet sportspecifiek programma, maar zorg dus wel altijd voor uni-laterale oefeningen in jouw programma en kies voor de isometrische en excentrische varianten. Jouw sport bestaat uit enorm veel acties op één been, dus het is belangrijk om dit in de krachttraining te integreren.

 

De quick feet stapjes door de speedladder zijn onzin en laat het sprinten van pionnetje naar pionnetje voor wat het is, dit kan iedereen, is zonde van jouw waardevolle tijd en behoort tot de categorie bezigheidstherapie!

 

In fact Eccentric Isometric Bulgarian Split Squats are one of the most effective movements for improving mobility, stability, postural alignment, balance, symmetrical loading, proprioception, strength, and hypertrophy throughout the quads, glutes, hamstrings, and smaller stabilizers of the lower body.

 

Hopelijk heb ik met deze blog post wat duidelijkheid kunnen scheppen in de wereld van de AGILITY training, die vaak enorm verkeerd begrepen en toegepast wordt. Kies voor een specialist op het gebied van sportspecifieke training en stop met het sprinten door een speedladder. Hier word je echt NIET sneller en wendbaarder van!

 

SUMMERY

 

De ontwikkeling van een voetballer is jaar in, jaar uit een boeiend proces. Of het nu gaat om de voorbereiding op het nieuwe seizoen (lees: Pre Season), halverwege het seizoen (lees: In Season), de weg naar de play-offs (nacompetitie voor promotie cq. degradatie) of de start van het Off Season het is ALTIJD belangrijk om te werken aan jouw lichaam. Van PERFORMANCE tot HERSTEL en alles daartussen.

 

JOIN THE EASTSIDE SOCCER ACADEMY

 

Wij helpen voetballers te doen waar zij het beste in zijn door te doen waar wij het beste in zijn. POWER, STRENGTH en SPEED zijn voor een voetballer de sleutel naar succes. Een sterke speler kan sneller rennen, hoger springen, harder schieten, heeft en betere wendbaarheid en is beter bestand tegen blessures. Het is tijd om indruk te maken en te vechten voor je plek, want als jij dat niet doet, doet iemand anders het wel.

 

Krachttraining is essentieel om het hoogste niveau te behalen en om blessures te voorkomen. Vanuit onze visie werken wij met een dynamische trainingsmethode gericht op het vergroten van de maximale kracht, explosiviteit en snelheid maar je bent slechts zo sterk als jouw zwakste schakel dus daarbij besteden wij veel aandacht aan het verhelpen en voorkomen van blessures.

 

Ben je benieuwd naar onze werkwijze?

 

Lees hier mijn artikel over 'echte' sportspecifieke krachttraining en ook mijn post over het ontwikkelen van de perfecte atleet is een aanrader. Stuur ons een  mail om direct te starten met jouw GRATIS try out bij de Eastside Soccer Academy.

GET STRONG & GET FAST!


Ben jij op zoek naar meer kracht en meer snelheid dan is mijn programma Get STRONG and get FAST! jouw beste optie. Het omzetten van strength, power & speed naar prestaties. Het vergroten van (maximale) kracht en de power output. Het vergroten van de snelheid en explosiviteit. Plyometrische oefeningen voor de transfer naar de sport en efficient leren bewegen. Dominate your sport. GO! ... // Meer informatie 

Sportspecifieke krachttraining voor voetballers is nodig. Het omzetten van STRENGTH, POWER & SPEED naar prestaties. Het vergroten van (maximale) kracht en de POWER output. PLYOMETRISCHE oefeningen voor de transfer naar de sport. Het vergroten van de SNELHEID en EXPLOSIVITEIT. Geef blessures geen kans. DOMINATE your sport and get soccer STRONG!


Géén bodybuilding-achtige benadering maar een up-to-date sportspecifiek movement based programma specifiek voor voetballers. Om jezelf naar een hoger niveau te brengen én blessures te voorkomen is het ontzettend belangrijk dat je werkt aan de ontwikkeling van meer SNELHEID, POWER, EXPLOSIVITEIT en KRACHT. De fysieke krachttraining is hierbij een onmisbaar element.


Je kunt de BESTE SPELER ter wereld zijn maar als je (regelmatig) GEBLESSEERD bent dan kun je niks laten zien. Geef blessures géén kans door je lichaam zo goed te trainen dat er voor jou geen weken bivakkeren op de bank bijzit. STERKER WORDEN en het vergoten van de POWER OUTPUT maken het lichaam veel beter bestand tegen de invloeden van buitenaf.


Het is tijd om indruk te maken en te vechten voor je plek, want als jij dat niet doet, doet iemand anders het wel!


Ben je benieuwd naar onze werkwijze? Bel nu naar  024-3661489 of stuur een  mail en maak direct een afspraak voor de GRATIS TRY OUT bij de Eastside Soccer Academy.


Bron: https://www.eastsidesocceracademy.nl/


So what are you waiting for? Call or email us TODAY and get started! Hope to see you soon!

Een PERSOONLIJKE benadering van de trainingen is zeer belangrijk. Geen enkele oefening is verplicht als het gaat om het behalen van resultaat in de gym. Het programma moet bestaan uit oefeningen die geschikt zijn voor jou en niet voor iemand anders. Dit is van groot belang en klinkt als simpele informatie maar het uitblinken in simpelheid blijft te ingewikkeld voor velen!  

 

THE RIGHT MOVEMENTS FOR YOUR BODY. NOT SOMEONE ELSE'S!

 

Het is tijd voor een intelligente (Re)start van jouw trainingen. Stay healthy and get results. In MOVEMENT we TRUST. Start now and Become strong and awesome.

Dit PROGRAMMA zorgt voor KRACHT, een HOGE FATBURN én er is de opbouw en ontwikkeling van SPIERMASSA. Géén ouderwetse bodybuilding-achtige praktijken maar een SNEL, STERK en EXPLOSIEF lichaam. Een up-to-date movement based programma voor een optimaal resultaat. STERKER WORDEN, SPIERMASSA opbouwen, een ijzersterke conditie ontwikkelen en meer POWER verkrijgen! Er is geen aandacht voor de traditionele slaapverwekkende cardio activiteiten want de meest gespierde, strakke en sterke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door trainingen vanuit een SLIMME STRATEGIE en intelligent trainingssysteem.  

 

LOOK GOOD. BE STRONG. BE FAST.  BE FLEXIBLE.

 

Is het jouw doelstelling om sterker te worden, spiermassa te ontwikkelen, atletisch vermogen te ontwikkelen, de conditie op te bouwen tot een compleet en hoog niveau van fitheid dan is dit programma absoluut geschikt voor jou. START now and Become Strong & Awesome!