BLOG

TIP: TRIPHASIC TRAINING VOOR SPEED & POWER

EEN UNIEKE METHODE VOOR ELITE SPEED & EXPLOSIVE POWER


Hard work beats talent, when talent doesn't work hard!


Sterker & sneller worden, meer kracht en explosiviteit ontwikkelen en de wendbaarheid vergroten zijn belangrijke doelstellingen en vereisen een verschillende benadering ... maar er is ook één overeenkomst: de sportspecifieke krachttraining.


Om maar meteen met de deur in huis te vallen kan ik je zeggen dat je zonder sportspecifieke krachttraining nooit meer POWER kunt ontwikkelen. Voor betere prestaties op het veld en om het risico op een blessure te minimaliseren moet je werken aan meer kracht en een hogere explosiviteit.


Met name de POWER (kracht x snelheid) is voor sporters een onmisbare factor ... zeker bij kracht- en snelheid gerelateerde sporten is het een prestatie bepalende factor. Kracht is nodig om snelheid te maken en om snelheid te kunnen houden. Het is één van de grondmotorische eigenschappen, die een sporter moet bezitten om te kunnen presteren.

STERKER & SNELLER WORDEN


De TRIPHASIC methode is uitermate geschikt om te trainen voor meer POWER!


De TRIPHASIC methode is een unieke benadering voor sporters om STERKER en SNELLER te worden. Het is van groot belang om de spieropbouw te maximaliseren, maar absoluut niet door middel van bodybuilding-achtige principes ... en ook een Bootcamp sessie is niet aan te raden!


Het zenuwstelsel moet op volle snelheid kunnen reageren om de rekrutering van spiervezels te maximaliseren. Het toevoegen van een explosieve component aan je training verbetert de rekrutering van spiervezels voor de rest van je training. Hoe meer spiervezels we stimuleren bij het trainen, hoe groter het groeipotentieel van een training. Om dit te kunnen realiseren is de contrast training één van mijn favoriete methode voor sporters, maar de TRIPHASIC training gaat nog een stap verder.


De transfer van KRACHT naar POWER & SPEED op het veld is aanwezig. Door deze methode kan het lichaam meer kracht produceren, met name bij de excentrische contracties. Het lichaam spreekt meer spiervezels aan om samen te werken tijdens een oefening. Het centrale zenuwstelsel wordt sterker en daardoor is er een grotere transfer naar meer snelheid op het veld.


TRIPHASIC METHODE


In de basis is de TRIPHASIC methode net als de contrast training met als doel het verbeteren van explosieve kracht en snelheid door Post Activation Potentation. Dit is een trainingsvorm waarbij een oefening met zware weerstand direct wordt gevolgd door een explosief uitgevoerde biomechanisch verwante oefening, maar voor de TRIPHASIC methode komt er een extra element bij in de vorm van een Isometric Hold set.

DE ISOMETRIC HOLD SET 


Een isometrische contractie (isometric hold set) is een spieraanspanning waarbij de lengte van de spier  niet verandert. Tijdens deze aanspanning staat de spier onder constante spanning en moet dus wel kracht leveren, maar er is verder géén sprake van een beweging. Het is de bedoeling om het zwaarste deel van de beweging vast te houden.


Isometrische training heeft vele voordelen!


Een verhoging  van de maximale kracht en het aanspreken van het uithoudingsvermogen. Het legt de basis voor betere prestaties bij de dynamische oefeningen. Bevordert de werking van de stabiliserende spieren en het versterkt de diepe spieren. Last but not least: de Mind-Muscle-Connection zal sterk verbeteren.


DE TRIPHASIC SET


A1) Isometric hold  

A2) Compound oefening  

A3) Plyometrische oefening


2-3 minuten rust

TER VOORBEELD 


Lower Body Triphasic Set


A1) Wall Sit x 30 seconden

A2) Squat x 8 reps (@ 80/85% 1RM)

A3) Box Jump x 4 reps


2-3 minuten rust 


Upper Body Triphasic Set


A1) Iso Hold Push Up x 30 seconden

A2) Bench Press x 8 reps (@ 80/85% 1RM)

A3) Plyo Push Up x 4 reps


2-3 minuten rust


Uni-lateral Triphasic Set


A1) Iso Hold Split Stance x 20 seconden p/been 

A2) Bulgarian Split Squat x 6 reps p/been  

A3) Prowler Sprint x 25 meter


2-3 minuten rust


CONCLUSIE


Voor sporters is het belangrijk om sterker te worden en de spieropbouw te maximaliseren, maar niet door middel van bodybuilding-achtige principes. Het zenuwstelsel moet op volle snelheid kunnen reageren om de rekrutering van spiervezels te maximaliseren. Het toevoegen van een explosieve component aan je training verbetert de rekrutering van spiervezels voor de rest van je training. Hoe meer spiervezels we stimuleren bij het trainen, hoe groter het groeipotentieel van een training. Om dit te kunnen realiseren is de contrast methode één van mijn favoriete methode voor sporters en als we daar een isometrisch element aan toe voegen ontstaat de zeer effectieve TRIPHASIC methode. Give it a try!

SUMMERY


Willekeurig een aantal spieren trainen in de sportschool is iets compleet anders dan het volgen van sportspecifieke krachttraining middels een persoonlijke periodisering gericht op het verbeteren van jouw prestaties! Ondoordacht met krachttraining aan de slag gaan kan averechts werken, met blessures als uiterste consequentie.


Kortom, voetballers horen thuis in de gym maar je moet wel functioneel trainen en niet als een bodybuilder. De mooie glimmende high-tech machines zijn er niet voor jou! Er moet een persoonlijke periodisering worden gemaakt van waaruit jij kunt werken met persoonlijke trainingsschema's.


Is het jouw doelstelling om sneller, sterker en explosiever te worden dan kan de krachttraining hierin een zeer groot verschil maken en de Eastside Soccer Academy bied professionele begeleiding om te werken aan deze doelstellingen.


Vanuit onze visie werken wij met een dynamische trainingsmethode gericht op het vergroten van de maximale kracht, explosiviteit en snelheid maar je bent slechts zo sterk als jouw zwakste schakel dus daarbij besteden wij ook veel aandacht aan het verhelpen en voorkomen van blessures.


Ben je benieuwd naar onze werkwijze? Lees hier mijn artikel over het ontwikkelen van de perfecte atleet of stuur ons een  mail om direct te starten met jouw GRATIS try out bij de Eastside Soccer Academy.  


Hope to see you soon,


All the best.


Patric Verhoeven 

GET STRONG & GET FAST!


Het #1 sportspecifieke programma voor sporters op weg naar betere prestaties!


Ben jij op zoek naar meer kracht en meer snelheid dan is mijn programma Get STRONG and get FAST! jouw beste optie. Het omzetten van strength, power & speed naar prestaties. Het vergroten van (maximale) kracht en de power output. Het vergroten van de snelheid en explosiviteit. Plyometrische oefeningen voor de transfer naar de sport en efficient leren bewegen. Dominate your sport. GO! ... // Meer informatie

Een PERSOONLIJKE benadering van de trainingen is zeer belangrijk. Geen enkele oefening is verplicht als het gaat om het behalen van resultaat in de gym. Het programma moet bestaan uit oefeningen die geschikt zijn voor jou en niet voor iemand anders. Dit is van groot belang en klinkt als simpele informatie maar het uitblinken in simpelheid blijft te ingewikkeld voor velen!  

 

THE RIGHT MOVEMENTS FOR YOUR BODY. NOT SOMEONE ELSE'S!

 

Het is tijd voor een intelligente (Re)start van jouw trainingen. Stay healthy and get results. In MOVEMENT we TRUST. Start now and Become strong and awesome.

Dit PROGRAMMA zorgt voor KRACHT, een HOGE FATBURN én er is de opbouw en ontwikkeling van SPIERMASSA. Géén ouderwetse bodybuilding-achtige praktijken maar een SNEL, STERK en EXPLOSIEF lichaam. Een up-to-date movement based programma voor een optimaal resultaat. STERKER WORDEN, SPIERMASSA opbouwen, een ijzersterke conditie ontwikkelen en meer POWER verkrijgen! Er is geen aandacht voor de traditionele slaapverwekkende cardio activiteiten want de meest gespierde, strakke en sterke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door trainingen vanuit een SLIMME STRATEGIE en intelligent trainingssysteem.  

 

LOOK GOOD. BE STRONG. BE FAST.  BE FLEXIBLE.

 

Is het jouw doelstelling om sterker te worden, spiermassa te ontwikkelen, atletisch vermogen te ontwikkelen, de conditie op te bouwen tot een compleet en hoog niveau van fitheid dan is dit programma absoluut geschikt voor jou. START now and Become Strong & Awesome!